Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
seveja

går inte att justera varvtalet på md11d

Rekommendera Poster

Hej!

Har en md11d som gör 1100 varv på tomgång när den är ställd enligt instruktionsboken. När jag lägger in en växel hugger den direkt och gör 4-5 knop och då går varvtalet ner till ca 800 varv. det är helt omöjligt att köra under 4 knop. Vad är det för fel? Tacksam för svar av någon som vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
1100rpm är för högt, skall vara 750-800 enl manualen.Du skriver ställd enl. instruktionsboken men jag ser ingen anvisning i den manual som finns att hämta från Volvopentas hemsida. Jag antar att du har enspaksreglage och 120S drev. Reglagekabeln påverkar en arm på insprutningspumpen. I tomgångsläget skall armen stoppas av justerskruven för tomgång. Jag råkade ut för att armen inte nådde riktigt fram, troligen pga av ökat galpp i reglagelänkar. Fixades genom att lossa reglagestången (en lien saxpinne som håller) och skruva ut den några varv så den trycker armen mot stoppet. Passa på att ställa tomgången när reglaget är bortkopplat.
4 knop vid 800rpm tyder på att du har för stor stigning på propellern. Får du motorn att varva ut på fullgas? Risken med för stor propeller är att motorn få gå så tungt att den blir överhettad.
/Karl-Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...