magbor 0 Postad 3 Augusti , 2008 Hej! Min 7.4 liters mercruiser v8 med sjövattenkylning har gått varm på tomgång pga att impellern blivit dålig. Det som hände var att jag åkt och när jag stannade på tomgång en stund så började varningssignalen tjuta och tempmätaren stod väldigt högt. Jag slog av motorn och lät den stå i ca en kvart tills tempen blev normal. Då skulle jag starta igen gick inte motorn runt! efter ytterligare ca tio minuter provade jag igen och då lossnade motorn och den startade. Kan den ha värmenypit när den stod still. Eller kan toppackningen gått o vatten sipprat in i nån cyl och orsakat ett högt komp?. Jag lyckades köra båten till min båtplats som låg ca 200 meter bort men motorn gick oroligt o kändes lite skum. Är den nån som vet vad som tar skada vid en överhettning som den? Känns märkligt att motorn tar skada när man stänger av direkt när varningstutan tutar! Den borde larma i god tid tycker jag. Jag har kollat vattenflödet från impellern nu och det kommer inget vid tomgång, bara när man varvar, så den ska bytas direkt Tacksam för svar. Senast ändrad av magbor | 03 augusti 2008 | 22:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser