magbor 0 Postad 3 Augusti , 2008 Hej! Jag har en sea ray med en 7.4 liters mercruiser o sjövattenkylning. Nu har impellern blivit dålig o behöver byta den, problemet är att båten ligger i vattnet o impellern sitter i framkant på motorn och under vattenlinjen så det lär ju forsa in vatten när jag plockar bort locket. Nån som gjort detta och kanske har något knep för att slippa plocka upp båten. Mycket tacksam för snabba svar!! Annars är det något speciellt att tänka på när jag byter den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7stu 0 Postad 3 Augusti , 2008 Nja forsa in gör det ju inte , bara o byta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magbor 0 Postad 3 Augusti , 2008 Utveckla gärna svaret!. Den ligger under vattenlinjen, det lär ju ta ett tag innan man fått den nya på plats och vid strul så stiger nivån hela tiden antar jag o mecka under vatten känns sådär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Businessman 0 Postad 3 Augusti , 2008 Hej Jag hade i princip samma bekymmer nyligen på min Nimbus med VP 431 då jag blev tvungen att byta Sjövattenpump, då det helt utan förvarning läckte in vatten i motorrummet. Min mekaniker sa att vi skulle bli tvungna att ta upp båten på land eftersom sjövattenintaget ligger under vattenlinjen. Jag ville helst slippa det och vi löste det helt enkelt genom att lossa slangen sen blixtsnabbt fästa upp den i upprätt läge så att vattnet inte rann ut. Det funkade för mig iallafall. Är inte helt säker på hur din motor ser ut jämfört med min, hoppas det kan vara till någon hjälp... Lycka till! Mvh Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
magbor 0 Postad 3 Augusti , 2008 Har tänkt den tanken men slangen som kommer från akterspegeln är en ca 50mm stenhård slang som ligger under motorn bland motorfästen etc. Att få ut den kanska går men att lirka tillbaka den när det strömmar vatten känns lite riskabelt, sen ska den på pumpröret också o den lär väl vara tajt så det känns som en chansning.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 3 Augusti , 2008 Gå inte o sätta en påse eller kork för vattenintaget på utsidan av båten då??? Sen lossa slangen och hålla den högt under bytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 3 Augusti , 2008 Hej! Använd en svetstång och kläm åt runt slangen samt silvertejp, eller slå i en träkil i slangen. Inte så svårt egentligen... Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Augusti , 2008 Hur många båtar åker omkring utan en ventil som man kan stänga av sjövattnet med? Tänk om den där lilla slangen får en nötning och börjar läcka och du lämnar båten en vecka.... Skall sitta bottenventli på samltliga bordgenomföringar under vattenlinjen! Gör det inte det - sätt dit! Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 4 Augusti , 2008 Om ditt sjövattenintag sitter i drevet kan det räcka med att fälla upp drevet. Om du vill vara riktigt på säkra sidan kan du vira med vanlig plastfolie. sån man har i köket. Det funkar hyfsat även under vatten. Då lär du inte få in något vatten med hävertverkan. Sitter intaget under båten är det litet krångligare, men då borde det sitta en avstängningsventil på bordgenomföringen (såsom påpekats tidigare i tråden). Om inte är egentligen enda sättet att ta loss slangen och fästa den i högt läge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Augusti , 2008 Tänkte under tiden jag läste tråden, samma sak som Magnus till slut skrev; stäng bottenkranen Det är väl tom så att bordgenomföringar som sitter lägre än 30 cm ovanför vattenlinjen skall ha avstängningskran. Finns det inte det bör du snarats sätta dit en. En kompis till mig, som är rörmokare, berättade en gång att han bytte bottenkran som läckte, på en båt i Smögenhamnen. Han hade den nya kranen färdig. Lossade den gamla och skruvade dit den nya, under det att vattnet sprutade in. När han fått den nya kranen på plats stängde han kranen och anslöt slangen. Det är väl kanske inte att rekomendera för alla. Man måste nog veta vad man sysslar med, eller som en annan arbetskombis brukade säga; har man tur, så behöver man inget vett. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 4 Augusti , 2008 kolla i praktiskt båtägande, där finns ett tips om hur man fixar till det genom att sätta en plastkass runt intaget medan man sätter i en plugg i hålet. då slipper man få vatten i kölen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 21 Augusti , 2008 Vilket nr och årtal på Praktiskt båtägande?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoGi 0 Postad 22 Augusti , 2008 Nummer 7 Juli 2008... / Joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjelle11 0 Postad 22 Augusti , 2008 Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser