Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Zwen

Sea Ray 279 SD - beteende vid olika hastigheter

Rekommendera Poster

Jag har köpt en äldre Sea Ray 270 Sundancer, 83:a, som renoveringsobjekt (ej 279 som det felaktig blev i rubriken). Det sitter idag en Merc bigblock 330 hk i den. Motorn är rejält frostsprängd så den är mer eller mindre skrot. Jag aldrig kört just en sådan här båt tidigare och skulle gärna vilja veta lite om hur den beter sig vid olika hastigheter. Dessa äldre SR har modellbeteckningen exkl badbrygga peke etc så jag tror storlek o vikt mer stämmer överens med nyare 290 om man ska jämföra motorinstallationer.

Tanken är att sätta i en diesel istället. Jag har varit i kontakt med Sea Ray ang. vilken  dieselmotorstorlek som behövs för att den ska plana upp utan problem och kunna hålla vettig marchfart i plan utan att pressa motorn för hårt. De rekommenderar minst 250 hk.
Dessa oljebrännare är ju inte direkt billiga så jag har börjat fundera på hur den skulle bete sig om man nöjer sig med en mindre motor och lägre fart. För min egen del är 9-12 knop egentligen ganska lagom, men frågan är om båten är körbar i den farten?
Jag har idag en planande 6 m kabinbåt med AQ130 och där gäller antigen max 6 knop eller minst 17. Allt däremellan är planingströskel...

Hur är det med SR270, har den markerad planingströskel? Hur fort kan man köra innan den sätter sig på häcken, drar upp megasvall och alltför förfärlig bränsleförbrukning? Min undran är alltså; vad kan man förvänta sig som högsta vettiga hastighet innan planing?
Hur är det med kursstabiliteten? Jag antar att den går rakt som en smörklick i stekpannan i riktigt låga farter men om man kommer upp till runt 7-8 knop kanske den inte ormar sig lika mycket, eller?

Är det någon som har erfarenhet och kan kommentera?

Mvh/Sven

 

 

 

 

 



Senast ändrad av Zwen | 03 augusti 2008 | 22:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Finns det ingen här som har efarenhet av att köra en dylik båt? Det skulle vara väldigt intressant att få lite synpunkter på hur denna beter sig vid säg 8-12 knop. Jag skulle vara mycket tacksam för input.

GladSven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

-varför inte en stor och stark V8 direkt ?

( det blir inte billigare att köra diesel , merkostnaden är för stor emellan motornerna, sen tillkommer service osv .. )

Du kan ladda ner en PDF från searay.com  och archive , först årgång och sedan väljer du storlek/sort . Där kan man utläsa dom olika motoralternativen man kunde leverera från fabrik .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En planande båt går ej att köra (vettigt) i mellanregistret, altså runt 8-14 knop. Antingen får du köpa en liten Diesel och puttra runt i 6-7 knop, säkert billigt at köra men mycket tveksam andrahandsvärde, eller köpa en eller två V8 eller 2XV6 som båten är konstruerat för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo helt säkert är det väl så att den är vettigast att köra som den är konstruerad, dvs. planande. Med tanke på båtens längd borde den dock kanske kunna puttra lite mer än 6-7 knop, 8-9 kanske innan det börjar bli för illa....

Det får nog bli en diesel på 200-250 hk istället.
En stor o rejäl V8 på 7,4 l sitter ju redan i båten så billigast o enklast är ju helt klart att skaffa ett nytt longblock till den. Men det vill jag inte. Trots att jag aldrig kan tjäna in dieselmotorbytet på bränslebesparingen så höjer det ändå värdet på båten jmf med en bensin-8:a. Skulle tro att jag den dag jag säljer båten får såpass mycket mer att det täcker mellanskillnaden mellan en bra beg. diesel och nytt longblock till V8:an. Därtill kommer säkerheten. Har aldrig gillat bensininombordare, även om jag råkar åka omkring med en AQ130 i nuvarande båt förtillfället...Glad

/Sven

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm tanken att sätta i en liten motor i den båten, den kommer att bli hopplös att köra. Du skriver att du har en 6 meters planande båt, hur går den i låga farter, slingrigt skulle jag tro.

Precis lika med SeaRay:en, alla planade båtar slingrar i låga farter. Du kan säkert köra någon knop fortare än din 6 meters båt innan den sätter sig på häcken, då den är lite längre i vattenlinjen.

Om du vill köra sakta har du valt fel båt, då är det snipa eller någon halvplanande båt som gäller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja rent körmässigt har jag valt fel båt, medvetet. Jag gillar Sea Rayens utseende och planlösning väldigt mycket, det är därför jag köpt den trots att jag egentligen trivs bäst med att köra i de farter den inte passar för. Hur lät detta nu då?!?

Hade jag köpt mina båtar med hjärnan hade jag haft 27-29 fot snipor de senaste 25 åren... Nu är det dock så mycket annat mentalt som spelar in.

Nu blir det antagligen en diesel på minst 200 häst så jag kan komma upp o iväg i plan ordentligt om det börjar åska runt omkring. Annars kommer jag säkert att puttra o orma i 7-8 knop ändå.Cool

Tackar för inputten!

/Sven

 



Senast ändrad av Zwen | 05 augusti 2008 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och varför skulle en diesel  vara en fördel ???????

Priset på din gamla båt är inte i fas med vad marknaden i övriga erbjuder !Om du leker lite med tanken vad du vill sälja båten för med den nya motorn (diesel).. titta då runt på Blocket.se och skaffa dig en uppfattning om ''ditt tänkta pris'' är relevant !

-Din båt är helt klart förgammal för att en så pass dyr uppdatering ska betalasig !!!!

Kostar mer i service och mer i reservdelar och tillgången på mekaniker är inte den största ! En gammal beprövad V8 är förvånansvärt enkla att serva och meka med ,''vilken bonläpp'' som helst kan meka med en V8 ( INTE.. MPI och EFI utan en med förgasare !!!!!)

   ..... undrar om du inte biter dig själv i svansen ???????....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag biter mig själv i svansen? Jo det kan vara möjligt...sånt har hänt förr.

Bilden verkar stämma överens ganska bra, tror det är en sån.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...