Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Gustaf76

Generator - laddning

Rekommendera Poster

Hej,

Har VP 50 A original generator i min båt, tror tom det sitter en sk diod på generatorn som gör att förbrukarbanken aldrig laddar mer än 13,8 volt under körning. Jag tänkte byta till en större generator typ 75 el kanske 100 A. Då kan man väl slippa dioden ? Någon som har tips vad man ska ha och kommer det att göra förbättring då man typ kör runt någon timme mellan olika naturhamnar dvs att man erhåller lite mer kräm i förbrukarbanken?.

Jag har 3 st 75 A förbrukning och 1 st 75A startbatteri (som dock erhåller 14,4 v då motorn går)

Har försökt hitta lite info på trådar på forumet men inte riktigt fått svar...

 

Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om du går till Skyllermarks hemsida får du bra tips (även om det är lite religion över detta med laddning etc, vissa håller inte med om vad Skyllermarks skriver).

http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/

Deras slutsats är att det är förmodligen onödigt att byta till en större generator, plocka istället bort skiljedioden och ersätt med skiljerelä. Du får då korrekt och maximal laddström och har alltid startgruppen laddad. Detta är en lösning som jag installerat i flera av mina båtar genom åren och som jag tror på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack Christer..

 

kollade lite på deras sida, dom sa att istället för skiljerelä kan man ha dubbla strömbrytare...menar dom då huvudbrytarna ? För jag har en sådan för förbrukningsbanken och en för startbatteriet dvs 2 st ..undrar om det räcker ifall man plockar bort skiljedioden på generatorn och att separeringen av startbatteri löses med huvudbrytaren?

 

Har inte riktigt fattat vad skiljedioden på generatorn har för nytta..

man kanske kan ta och slå dom en signal...i morgon.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att det sitter en extra diod på din generator, börja med att plocka bort den så bör du få upp laddningen till 14,5 Volt. Att byta generator känns ganska onödigt om det inte är så att du har batterier på 500 Ah eller mer i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har inte läst det som om man kan ha dubbla strömbrytare istället för skiljerelä. Ska kolla imorgon.

Skiljedioden (rätt kopplad) ser till så att startbatterierna blir laddade innan förbrukarbatterierna får sitt. Nackdelen (enligt Skyllermarks) är att den tar bort en del av strömstyrkan (0,5V?) så att laddningen blir så mycket sämre och att batterierna aldrig blir riktigt fulladdade. Tar man bort dioden och ersätter den med ett skiljerelä som är tillkopplat när motorn laddar får man ström till såväl start- som förbrukarbatterierna och riskerar inte att dra ur startbatterierna. Kopplar man skiljereläet så att det är tillkopplat redan när tändningen slås på får man dessutom hjälp av förbrukarbatterierna i startögonblicket.

Allt detta finns att läsa på deras kanske inte så lättnavigerade hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har ju separata batterier för att ha kvar ström till motorstart även om man råkar glömma ett par lampor över natten och tömmer ett batteri. Dvs ett förbrukningsbatteri, som kan bli tomt, och ett startbatteri.

Nu har du bara en generator, så för att ladda båda batterierna måste de kopplas till generatorn båda två, precis när de laddas.

Finns olika lösningar:

1) manuell (kraftig, ska tåla 50-100A) strömbrytare, en per batteri som kopplar respektive batteri till generatorn
plus: enkel konstruktion, ingen spänningsförlust
minus: lätt att glömma i fel läge och råka tömma båda batterierna, eller inte få laddning i båda

2) skiljediod två st dioder, en till vardera batteriet, så att generatorn kan hälla in ström i båda batterierna, men ingen ström kan rinna ur bakvägen ur startbatteriet.
plus: helautomatisk, finns inget att glömma
minus: sämre laddningsspänning 0.7V.  (Med listiga konstruktioner med FET-transistorer kan det bli mindre spänningsförlust. Eller om generatorn har en separat tunn avkänningskabel som mäter på ett av batterierna.)

3) Skyllermarks relä. Ett relä som kopplar ihop båda batterierna när generatorn laddar och kopplar isär när generatorn stannar. Ett relä som bör tåla typ 75A ström.
plus: helautomatisk, finns inget att glömma
minus: lite meckig inkoppling

I alla fallen så är det bra med rejäla kabeldimensioner och ordentlig installation för att slippa spänningsfall. Senaste numret av Praktiskt Båtägande har en bra artikel!

Själv har jag en skiljediod i min båt, installerat av förra ägaren. Fungerar väl bra. Skulle nog välja lösning 3 om dioden går sönder eller om jag ska göra större ombyggnad.



Senast ändrad av Anders_St | 05 augusti 2008 | 09:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svar. nu har jag mer kläm på det...

Jag har dubbla strömbrytare i båten, en för startbatteri och ett för dom 3  förbrukarbatterierna. När jag kommer till hamn och stannat motorn så slår jag av motorbrytaren och drar ur hela nyckeln för att inte riskera tömma det batteriet. Varje gång jag kollar så har jag 12,7-12,8 volt i det batteriet.

Jag upplever inte att jag har problem med batterierna så egentligen så ska jag väl inte göra så stora förändringar. Var i går och köpte ny generatorkabel , den som går från generatorn till förbrukarbanken. Den gamla c;a 20 år och 2,2 m lång hade area på 16 kv mm (den tyckte jag såg lite tunn ut) den nya är Skyllermarks pressad förtenta med area på 35 kv mm dvs dubbla tjockleken. Min förhoppning med denna inledande åtgärd är att optimera laddningen med den generator och skiljediod som sitter där idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker jag låter bra.

Jag brukar iofs stänga av alla batteribrytare när jag lämnar båten. Om man skulle glömt något påslaget t ex 220V konvertern som drar en del även i tomgång. Då måste ev laddning från solpanel och 12V till länspump vara kopplade direkt till batteri och inte via brytaren förstås.

Jag gillar det amerikanska talesättet if it ain't broken, don't fix it. Dvs om dina batterier och kopplingar fungerar bra för det du använder dem till; låt bli att röra.  Det finns tillräckligt underhåll ändå, och båtar är ju till för att användas som avkoppling. :-)



Senast ändrad av Anders_St | 06 augusti 2008 | 08:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hej!

Du behöver INTE byta generator!! Ta bort dioden istället!

Har Du den spänningen på batterierna även efter att det gått några timmar så är dom i det närmaste fullladdade! (fullt 12,9 V /- avvik i instrument) men inte helt, troligen ca 80-85 %

VIKTIGT: Man bör ha riktiga godkända huvudbrytare av hög kvalitet! Alla dessa batteriväljare och billiga brytare som finns att köpa är bara skrot och förstör laddningen genom att det finns inre fel och därmed spänningsfall!

Vad gäller religion så är det väl dom lagar som t.ex Ohms lag och effektlag mm! Så där kan man ha vilken religon man vill men fysikens lagar gäller oavsett vilket Skyllermarks grundar sig på!!

Skyllermarks har gett ut ett info/reklamblad på 8 sidor som heter Skyllermarks infohäfte 2008 finns att få där deras produkter säljs eller går säkert att få tillskickad! Den är mycket informativ och beskrivande!

Jag skulle gå för skiljerelä! Skulle själv aldrig komma på tanken att sätta en skiljediod i båten.

Jag var inom deras sida och baske mig om inte bladet jag syftar på fanns som Pdf! Här är länken!

http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/pdf/infohafte-2008.pdf

Mvh Peter



Senast ändrad av sdk780 | 06 augusti 2008 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...