Robbowich 0 Postad 3 Augusti , 2008 Jag måste bygga om installationen av vår toalettank. Jag har kollat lite vad man bör tänka på och engekslspråkiga sajter nämner ofta att man på inlopet av vatten (och utloppet om tanken är under vattenlinjen) bör ha en Vented anti-syphon loop för att säkerställa att inte vatten tränger in i båten bakvägen. Jag har försökt förstå vad detta är för slags ventil och tror mig förstått att det är en ventil som öppnar mot omgivningen när ett tryck fallen, men förstår inte riktigt hur detta ska fungera i toalettinstallationen, men det verkar ju spontant bra :-). Exempel: http://www.cruisersforum.com/forums/f115/holding-tank-arrangement-please-comment-14463.html Vet du något om detta? - vad heter sådant på svenska? - har du en sådan? - var köper men dem? - hur ska den placeras för att fungera korrekt? - är den pålitlig etc. /Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 5 Augusti , 2008 Hej Det är detsamma som vakumventil. Ja, jag har en till kylvattenintaget och en till toans spolvattenintag. Finns i de flesta båttilbehörsbutiker. Bör sitta åtminstonde 20 cm över vattenlinjen. Några skisser finns i Hjertmans katalog (sid 101) Martec hålls allmänt för att vara bland de bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbowich 0 Postad 8 Augusti , 2008 Det skan det säkert vara - ska kika på detta. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser