Doral 0 Postad 3 Augusti , 2008 Impellern gick sönder i våras, motorn blev överhettat och överhettningsskyddet löste ut. Efter jag bytt impeller så visar temp mätaren mycket lägre temp än förrut. Innan bytet visade tempmätaren c:a 80 grader och nu visar den knappt någon temp alls. Jag bytte termostat och givare men det blev ingen skillnad. Jag undrar dels om en givare eller termostat kan gå sönder av för hög temp? Nästa fråga är om det är ok att tempmätaren inte visar mer än c:a 50 grader innan termostaten öppnar? Mätarens skala börjar vid 50 grader så nålen rör sig knappt innan den sjunker till botten igen. Termostaten som satt i och den jag bytte har siffrorna 160 instansade och jag antar att det är grader i Fahrenheit, vilket är c:a 71 grader Celcius. Kan det vara så att den gamla termostaten öppnade för sent pga uppmattning? Tacksam för tips och erfarenhet av motortemp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 28 April , 2009 Snart dags att lägga i båten igen. Är det ingen som har några erfarenheter av för låg motortemp och som vill dela med sig av dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 28 April , 2009 Har du testat temostaten i en kastrull på spisen? Ha oxå i en stektemometer i vattnet och notera tempen då termostaten öppnar. Är motorn sötvattenskyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 28 April , 2009 Ja, jag har testat att koka termostaten i en kastrull för att se när den öppnar sig och den öppnar sig runt 70 C. Har även provat med ny termostat. Båten är sjövattenkyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 28 April , 2009 Hej Kan du känna med handen om cylindrarna är ungefär lika varma? Om inte kan det sitta delar av den gamla impellern som gör att flödet av kylvatten går snabbt genom motorn. Detta kan i så fall vara orsaken till att tempen pendlar. Det är ju ganska kallt i vattnet så här års, i alla fall betydligt kallare än när man kör på sommaren. Vilket kan göra att motorn blir mindre varm än tidigare PS. Man vill att en sjövattenkyld motor skall gå förhållandevis kallt pga. saltvatten blir väldigt aggressivt när det gäller rost vid höga motor temperaturer . //Mats Senast ändrad av MatsHansson | 28 april 2009 | 14:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doral 0 Postad 28 April , 2009 Om det ligger impeller delar i motorn, hur får man ut dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 29 April , 2009 Hej. Du får börja med att ransaka dig från när du tog ut den trasiga impellern, hur mycket av denna fick du ut? Saknade delar kan sitta kvar i trånga passager. Men de kan också ha spolats ut när du startade med ny impeller, som uppenbarligen fungerar väl. Har själv råkat ut för impellerdelar som tidigare ägare glömde berätta om. Men då kunde jag pilla ut biten (stor som en lillfingernagel) som täppte till inloppet till ena cylindern när jag demonterat grenröret. (får nog betraktas som bonntur) Vid detta tillfälle pendlade temperaturen ganska mycket och maskin hade en tendens att bli för varm vid hög belastning. Din motor verkar ju inte bli varm så det kanske tyder på att felet beror på annat, visar ditt instrument i båten rätt? Det låter inte så, om du vid test i kastrull ser andra temperaturer än i båten. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 8 Maj , 2009 Du kanske har löst problemet redan, men jag skjuter ett skott från höften: Är det möjligt att det läcker vatten förbi termostaten? Har du alla packningar där? Anledning till att du hade för hög temp (80grader) innan impellerbytet kan ju bero på bristfällig pumpfunktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser