Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Doral

Motortemp

Rekommendera Poster

Impellern gick sönder i våras, motorn blev överhettat och överhettningsskyddet löste ut. Efter jag bytt impeller så visar temp mätaren mycket lägre temp än förrut. Innan bytet visade tempmätaren c:a 80 grader och nu visar den knappt någon temp alls. Jag bytte termostat och givare men det blev ingen skillnad.  Jag undrar dels om en givare eller termostat kan gå sönder av för hög temp? Nästa fråga är om det är ok att tempmätaren inte visar mer än c:a 50 grader innan termostaten öppnar? Mätarens skala börjar vid 50 grader så nålen rör sig knappt innan den sjunker till botten igen. Termostaten som satt i och den jag bytte har siffrorna 160 instansade och jag antar att det är grader i Fahrenheit, vilket är c:a 71 grader Celcius. Kan det vara så att den gamla termostaten öppnade för sent pga uppmattning? Tacksam för tips och erfarenhet av motortemp.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snart dags att lägga i båten igen. Är det ingen som har några erfarenheter av för låg motortemp och som vill dela med sig av dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat temostaten i en kastrull på spisen? Ha oxå i en stektemometer i vattnet och notera tempen då termostaten öppnar.

Är motorn sötvattenskyld?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har testat att koka termostaten i en kastrull för att se när den öppnar sig och den öppnar sig runt 70 C. Har även provat med ny termostat.

Båten är sjövattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan du känna med handen om cylindrarna är ungefär lika varma? Om inte kan det sitta delar av den gamla impellern som gör att flödet av kylvatten går snabbt genom motorn. Detta kan i så fall vara orsaken till att tempen pendlar.

Det är ju ganska kallt i vattnet så här års, i alla fall betydligt kallare än när man kör på sommaren. Vilket kan göra att motorn blir mindre varm än tidigare 

PS. Man vill att en sjövattenkyld motor skall gå förhållandevis kallt pga. saltvatten blir väldigt aggressivt när det gäller rost vid höga motor temperaturer .

 

//Mats



Senast ändrad av MatsHansson | 28 april 2009 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ligger impeller delar i motorn, hur får man ut dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du får börja med att ransaka dig från när du tog ut den trasiga impellern, hur mycket av denna fick du ut? Saknade delar kan sitta kvar i trånga passager. Men de kan också ha spolats ut när du startade med ny impeller, som uppenbarligen fungerar väl.

Har själv råkat ut för impellerdelar som tidigare ägare glömde berätta om. Men då kunde jag pilla ut biten (stor som en lillfingernagel) som täppte till inloppet till ena cylindern när jag demonterat grenröret. (får nog betraktas som bonntur) Vid detta tillfälle pendlade temperaturen ganska mycket och maskin hade en tendens att bli för varm vid hög belastning.

Din motor verkar ju inte bli varm så det kanske tyder på att felet beror på annat, visar ditt instrument i båten rätt? Det låter inte så, om du vid test i kastrull ser andra temperaturer än i båten.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske har löst problemet redan, men jag skjuter ett skott från höften: Är det möjligt att det läcker vatten förbi termostaten? Har du alla packningar där?

Anledning till att du hade för hög temp (80grader) innan impellerbytet kan ju bero på bristfällig pumpfunktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...