Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
elektro1

Dåligt acc och planing med last i båten

Rekommendera Poster

Jag har en Crescent 450 Winner med en 30HK Mercury ELPT EFI 4-takt. (

(Jag är medveten om att 4-takt är slöare än en 2-takt i acc m.m)

Köpte båten och motorn ny 2007 och har nu kört 23 timmar.

Är i det mesta nöjd med båten, men har ett stort problem som jag hoppas ni alla kunniga här kan hjälpa till med.

När man är själv i båten eller med min grabb på 7 år som sitter fram så går den upp i planing , vid ca 12 knop och om det inte blåser.

Men själva accet är väldigt slött, även om jag är själv i båten, tar sitt lilla tag innan båten funderat klart och går sakta upp i planing. Givetvis kör jag powertrim hela tiden, där tjänar man lite i toppfart m.m, men absolut inget som påverkar själva starten och accet. Där gäller bara bottenläge på trim så att säga.

När man sedan är typ 3 eller fler i båten så hankar den sig fram i typ 5-8 knop bara och aldrig planing givetvis och oerhört slö acc.

Hur skall jag göra för att kunna accelerera och komma upp i planing snabbare?? Det är ju ändå en relativt liten och lätt båt och motorn är ju max som båten får ha på sig.

Har hört olika inlägg om propellrar, trimplan m.m och att vissa ger mer i acc mot att det blir lite sämre toppfart, propulse, 4-bladiga m.m m.m, något sådant vill jag ha, toppfarten gör absolut inget för min del, men båten måste bli mycket piggare i starten och kunna plana ut lättare även med fler folk i båten.

Går det kanske att trimma upp motorn med ca 10hk kanske?

Fakta om båtens egenskaper: Toppfart ca 21knop, ca 14 knop med mig och grabben i, oerhört långsam i starten, tar ca 2 min innan den ev går upp i planing, händer liksom inget när man har gasen i botten. Varvar som max runt 5300 vad jag sett.

Kan någon eller några här hjälpa mig så är jag oerhört tacksam??

Sammanfattning: Mycket piggare i acc och upp i planing från start, inte viktigt med toppfarten således. Är det ny propeller som gäller, original sitter på idag, såg att PP 6902 är en som passar?

 



Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 09:14



Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 09:16



Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 09:18



Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 09:19



Senast ändrad av elektro1 | 03 augusti 2008 | 09:34

post-25143-1394235569,8309_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt fall gäller det att få upp varvet på motorn, skulle tro så nära 6000 v/som möjligt på toppvarv ( kolla instruktionsboken vad maxvarvet är ), om det står ex 5500-6000 v/min.,så välj det högsta som mål. sedan så gäller det att välja propeller därefter.

Belasta seda båten med den last du i vanligaste fall kommer att ha. Sedan är det bara ut och prova dig fram med propellrar. ( Du får säkert låna med dig några proppar för utprovning, om du går till en seriös handlare ). 

Välj mindre stigning på proppen, för varje tum så, ökar varvet på motoren med ca. 150-200 v/min. ( detta kan variera men en hyfsad tummregel ).

Ovanstående gäller under förutsättning att allt övrigt är ok.

Gasspjället öppnar helt, tändstift ok, Bränsletillförseln funkar ( filter, pump, inte vaccum i tanken ), förgasaren (om det är det på denna motor ), tändläge ok ( det borde vara ). Det är ju dessa saker som måste vara ok för att motorn skall gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor ska varva mellen 5200 och 6200 rpm. Varvar den som mest 5300 nu och det är med en person ombord, så har du för stor stigning på propellern. Följ tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du har nog som nämts en propeller med för mycket stigning (vridning) på propellerbladen.

Enligt specifikationen för Mercury 30 EFI 4-takt är max motorvarvtal 6200 varv/minut.
http://www.mercurymarine.com/engines/outboards/fourstrokes/enginesetthree_specs.php

Det är en riktigt varv villig rackare till motor du har.

Du ligger ca 900 varv under det max rekommenderade varvtal. En propeller med kanske 3 tum lägre stigning kommer att öka varvtalet uppåt 6000 där du bör ligga med 1-2 personer ombord.
Med ökat varv på motorn kommer den att orka bättre, propellern kommer att få bra verkan i accelerationsfasen men på bekostnad av toppfarten som blir lite lägre.

Kolla vad du har för propeller idag. Antingen står det diameter x stigning instansat nånstans på utsidan, annars står det på insidan och då måste du ta lös propellern för att se. Kan vara produktnr/artikelnr instansat istället för diameter x stigning och då får man sen söka på detta på internet för att hitta vilken diameter x stigning man har.
Troligen har du en Mercury Black Max propeller.

Jämför lite tester på Mercurys hemsida vad de har för propellrar på Mercury 30 EFI på de båtar de har som testbåtar:

http://www.mercurymarine.com/look_deeper/boat_house_bulletin.php?ID=250&SortBy=Title&Section=outboardChecks&fourStroke2530=10

http://www.mercurymarine.com/look_deeper/boat_house_bulletin.php?ID=251&SortBy=Title&Section=outboardChecks&fourStroke2530=10

I bägge testerna hade de Mercury Black Max 9 1/2 x 11 som gav ett motorvartal på 5660 respektive 5850 varv/minut.


/Bo



Senast ändrad av bossee | 07 augusti 2008 | 11:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

Har du fått nån fart på ekipaget ?.

Vi (jag) är nyfikna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar alla för de underbara inläggen som jag skall ta tag i så snart jag får tid.

Får man fråga om jag bara skall ändra standardpropp, dvs alupropp eller skall jag ta en annan typ, tex propulse, jag är inte ute efter värsting utan billigt och bra??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag läst om insändare här på Brygg Snack och Propulse, så verkar dom halvnöjda. Dom tappar visst några knop i toppfart. Det finns ju plussidor oxså. Man kan ju ändra stigning tills man får dom egenskaper man vill ha. Och inte minst så blir det mycket billigt om råkar gå på grund och skadar bladen på proppen ( då dessa är utbytbara ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn trim funktion, trimma den lägst ner vid acceleration och trimma sedan upp den så du får mer varv utan att gasa. Kolla höjden på motorn också före du byter propeller. Plattan ovanför propellern(cav-plate) skall ligaa ovanför vattenytan vid normal last, planingsfart och trim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Hopp.

tack för detta tips, det gör jag redan, den biten har jag pulat med många ggr för att få in det. men tyvärr räcker inte det när man har last. Så det är nog bara 2 saker som återstår, antingen byta prop eller trimma motorn, och just nu är väl propen första valet, då jag inte vet om det går att trimma denna 30hk, om det kanske är en strypt 40hk..Vissa är ju strypta av motorer..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kanske kan vara kul att veta om det går att uppgradera din Mercury 30 EFI till 40 hk med hjälp av omprogramering av ECM:n. Står inget om Uppgradering av 30 EFI till 40 EFI men 40-50-60 EFI verkar de klara av i alla fall. Mercury 30 och 40 EFI är samma motor i grunden.

http://www.blocket.se/vi/13923988.htm?ca=7_s

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga garantier på den motorn efter modif av ECM,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade upp detta med uppgradering till 40Hk enligt ovan, men efter kontakt med företaget så går inte min motor att uppgradera tyvärr.Den har inte smart craft och innehåller tydligen yamaha delar. Konstigt men sant.

Men på det företaget så sa de väldigt konkret att då min motor inte varvar upp mer än runt 5300 så skall jag gå ner i stigning på proppen med 2-4 grader, tom ned till 4 sa de jag skulle ta. Då kommer den att varva ut riktigt bra och allt blir bättre.

Detta låter ju väldigt bra. Men det rekommenderades inte Propulse då det passar inte till små motorer då vingarna är för tunna, utan jag skulle ha samma typ som sitter i original, men med 2-4 graders lägre stigning. Pris enligt dem runt 1500:- för en sådan propp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har nu kollat min propeller och den har följande fakta:

Black max 9,50 x 11P

Idag var jag ute på sjön med följande last: Jag, 100kg vid ratten, och 2 st barn på ca 70 kg fram tillsammans. Och båten kom upp i ca 9 knop och med varv på runt 4200, inte ett dugg mer och ingen planing givetvis.

Känns alltså väldigt orkeslös.

Gör det stor skillnad genom att sänka stigningen med x antal? tex 4 steg ner?

Då den enl spec skall klara av att varva 6200 så är den ju väldigt slö.

Kan ni hjälpa mig med vad för propp jag skall ha, alltså stigning, troligen kan jag väl ta samma originalpropp från Black max? Kostnad? vet ni det? Vart kan man köpa en propp billigt?  3 eller 4 blad? Vad rekommenderar ni? Vad heter en lämplig stigning på propellern? Dvs istället för den angivna 9,5x11 om jag vill sänka stigningen med tex 4? Är det 9,5 eller 11 man ändrar på?

Hittade denna länk: http://www.ronhalemarine.co.uk/superbasket/product/530/Mercury/Mariner_25/30hp_(4-Stroke)_Outboard_Prop  Är det rätt??? Priset är ju bara drygt 600Kr.



Senast ändrad av elektro1 | 15 augusti 2008 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du har en vettig propeller, 9,5 x 11 tum dvs 9,5 tum diameter och 11 tum stigning. Det är stigningen man ändrar på (viss ändring i diameter kan dock ske vid ändring på stigningen det följer med på köpet så att säga).
Det finns tusan ingen vettig Black Max propeller som gör att du kommer upp i de varvtal du borde upp i. Om man kollar i verkstadshandboken till Merc 30 EFI så listas de Black Max propellrar som rekommenderas till motorn och det finns inga vettiga som kan öka varvtalet så mycket du behöver upp i. Se bilden. De med lägre stigning är främst för pontonbåtar.

Jag skulle prova att ringa Crescent Boats och fråga vad de testat sin Winner båt med för motorer och vilka propellrar de använt.
Det är nåt skumt med din motor eller båt eftersom den går lite som en kratta.
De flesta båttillverkare har körfakta på sina båtar där de testat olika motorer och vilka prestade de då uppnådde under vissa betingelser. Gissningvis har de testat med Yamaha utombordare då jag tror Crescent har det fabrikatet som sitt husmärke. Men de kanske testat med Yamaha F30 och det borde ge viss vägledning för dig.
Alternativt ber du din handlare ta fram sådan körfakta så du kan läsa med egna ögon hur båten skall gå med olika utombordare. I körfakta brukar det står vilken propeller och diameter x stigning som använts.
Det står i Crescent Boats broshyr från 2007 (finns på deras hemsida under Kataloger) att båten har maxfart 22 knop med 30 hk.

Man får dock komma ihåg att en 30 hk på en 4,5 meters båt är ganska få hästkrafter och även om båten är godkänd för maxlast 5 pers/445kg last så lär den inte plana med den lasten. Men med dig själv i båten borde det inte vara nåt problem tycker jag ej heller med två barn också.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 15 augusti 2008 | 22:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så du inte har vatten emellan bottnarna, för den är väl dubbelbottnad. Du kanske släpar omkring en massa extrakilon i onödan. Har den alltid varit slö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man det???Förutom att lyfta upp båten och låta det rinna ur hålet alltså???

Hur åtgärdar man det isåfall, man måste väl lämna in hela båten då eller?

Det är väl garanti hoppas jag isåfall eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för detta uttömmande svar.

jag skall kontakta crescent motors på måndag. Sedan när det gäller proppen så var det ju lite dystert. Finns det ingen propp som ger bätte acc än den jag har som sitter på? Tänkte den som har 8 i pitch iställer för 11, i länken jag skickade för ca 600Kr, ger en sådan propp någon effekt i accet eller är det bara att kasta bort pengar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du svarade inte,, har den alltid varit slö och orkeslös, eller var den bättre när den var helt ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, missade det.

Den var lite piggare i början, fick upp den i ca 5300varv, men aldrig upp i de angivna 6200 som den ska klara av, inte ens med mig ensam i. Så helt fräsch och pigg har den i princip aldrig varit, men lite piggare om vi säger så..:) Hoppas du förstår vad jag menar..:):):)



Senast ändrad av elektro1 | 17 augusti 2008 | 02:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...