Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
weedogt2

Vad säger lagen om ljusstyrkan på lanternor?

Rekommendera Poster

Så här står det om lanternor:
Motorbåt under 12 meter skall föra vit topplanterna förut som syns minst 2 sjömil, röd/gröna sidolanternor och vit akterlanterna som syns minst 1 sjömil.

OK, men vad betyder syns på minst 2 sjömil egentligen? Vad som syns eller inte är ju som bekant ett relativt begrepp. Finns det krav på ljusstyrka, dvs hur starkt ljuset faktiskt ska vara?

Anledningen att jag frågar är att jag vill göra egna lanternor. Och för att kunna beräkna vad som krävs i form av ljuskälla (i mitt fall lysdioder) måste jag vet vad som krävs i form av ljusstyrka.

Är det överhuvudtaget lagligt att göra egna lanternor eller måste dom vad godkända av någon myndighet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nej det är inte lagligt att göra egna lanternor. Lanternorna måste vara godkända enligt en massa olika regler som jag inte har i huvudet just nu och papprerna (certifikatet) som bevisar att dina lanternor är godkända måste vara med ombord om du har en större båt (skepp).

För fritidsbåtar är reglerna lite mer otydliga eftersom du kan ha lanternor enbart avsedda för inomskärsbruk och då får placera t.ex. Topplanternan bara en halvmeter ovan sidolanternerna och får dessutom sätta i svagare lampa (5W istället för 10W utomskärs).

Värt att bestänka är att även dessa lysdiods lanternelampeersättare som finns till salu hos diverse båthandlare är olagliga. De får inte användas i lanternor eftersom lanternans certifikat upphör att gälla om man byter ljuskälla. (det gäller även om ljuset skulle bli bättre)

Rent spontant skulle jag tolka reglerna som, fritidsbåt under 12m i svenskt innre vatten (inomskärs eller insjö) så kan man göra lite som man vill, men är man på havet så skulle jag inte våga göra avsteg från reglerna. Hur försäkringsbolagen eller kustbevakningen skulle tolka det om man råkar kollidera med någon i mörker är en annan sak.

Mvh Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föregående inlägg ger en utmärkt sammanfattning. Jag vill bara komplettera med en länk till den eminenta skriften Sjötrafikföreskrifter m.m. där svar finns på nästan alla ständigt återkommande regelfrågor på detta forum.

www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf

Lanternor och andra signaler behandlas under regel 20-31 samt i början av bilaga 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken till förskrifterna. Jag har nu läst dessa noga och på sidan 88 står detta:

För båtar under 12 m längd och som kölsträckts före 1981-07-15 har sjöfartsverket föreskrivit att om lanternorna inte uppfyller ovan nämnda krav, får i nationellt inre vatten användas lanternor som är försedda med glödlampa vars effekt är minst 10 watt.

Lanternorna ska ha en ljusöppning med en höjd av minst 40 mm och en utvändig linsdiameter av minst 45 mm, vilket innebär en minsta 89 bredd mätt utmed yttersidan av den rundade linsen på 44 mm för sidolanternorna, 88 mm för topplanterna och 53 mm för akterlanterna.

Med kraven ovan menas i korthet att lanternorna måste vara godkända. MEN min båt är ca 5 meter och byggt 1970 så undantaget gäller alltså. Så länge jag har en lampa på 10 Watt och jag klarar måtten så får jag alltså bygga en egna lanternor. Om jag nu tolkar texten korrekt.

Det trista (som vanligt) är att lagstiftingen inte hänger med den tekniska utvecklingen. Lysdioder har mycket bättre livslängd och ger mer ljus med mindre ström. Känns ju rätt larvigt att tvingas bygga med en SÄMRE teknik för att vara 100% laglig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Debatten på Svenska Kryssarklubbens sida var ju intressant. Att man inte får byta ut glödlampor mot lysdioder i redan godkända lampor är ju inte så konstigt. Man ändrar ju på grundläggande saker i konstruktionen.

Men bevisligen finns det godkända lanternor med lysdioder (LED). Alltså går det bra att bygga sådana bara man vet vad man gör. En lysdiod har helt andra egenskaper än en glödlampa på många vis.

Jag tror det trixiga blir att få till rätt färger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10W är väl dessutom ofta gamla glödtrådslampor, så man skulle i dessa gamla lanternor inte ens få använda moderna halogen... Två nya frågor om detta:

(1) Nog är det även märkligt att båthandlarna säljer LED-lampor till laternor -- de borde väl ha koll på att mindre än 10W är olagligt?

Jag köpte en med 5x5 LED hos Watskii på Kommendörsgatan i Stockholm, till min topplanterna (ankarljus som drar mindre ström på natten) som enligt förpackningen är gjord för att sätta i lanternor.

(2) Ägnar verkligen kustbevakning/Polis tid åt att sätta dit folk för att de har fel färg på ljuset i lanternor?

Hursomhelst så tänker jag, eftersom lagen är föråldrad och LED uppenbart är mycket bättre, visa civilcourage och behålla lampan i min lanterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..en produkt är bara godkänd i sitt originalutförande ( CE ) ! Minsta lilla avvikelse, är ett steg bort från detta . Ett godkännande blir inte samma sak med ''likvärdigt'' .                       ( om man ska vara petig/hård)

10watt är inte samma sak som ett ljusutbyte, utan ett sätt att mäta ett effektuttag!?!?!

Lite konstigt att man vill godkänna en armatur med hjälp av ett ''watt tal'' ? Själv tycker jag som alla andra gör , syns det tillräckligt bra så är det rätt !!!!!!!  Mera LED åt folket    :-)

 

 

 

post-11345-1394235684,7264_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...