Runesson 0 Postad 2 Augusti , 2008 hej har lite frågor ang motorn i rubriken har skaffat en jofa plast båt från tidigt 70 talet och till den har ja en johnson 40hk sea någonting nu till problemet den här motorn bytte ja till mig för nästan 15 årsedan och motorn har ståt sedan dess så nu har den rostat i propellerhuset samtliga lager är låsta samt axeln var fast rostad sen en fråga till är det någon här som har en rep handbok till min motor för det skulle nog behövas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 2 Augusti , 2008 Oj då. Här hoppas man på det ena och det andra. Hur ska någon kunna skänka bort en repbok till nån du inte ens beskrivit vad du menar. Sea Horse kanske du menar. Är ju en motor från 1977 till några år framåt. Om nån äger enb handbok så är den ju värd en del hundralappar. Är även svår att få tag i. Och har drivaxeln rostar fast i vevaxeln och till på köpet rostat fast i proppellerhuset är det garanterat kört. Ingen handbok eller repbok kan hjälpa dig i dom här fallen. Bara att inse fakta. Som reservdelsmotor för nån tusing eller lite mer. Det är nog vad du kan tänka på. MVH Gunnar J. PS, kan låta hårt, men så är nog faktan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 3 Augusti , 2008 oj oj .. Har du provat kännt på grejorna ? , Har du haft motorn stått ute? eller har motorn lega något år i vattnet? Allt går att fixa men då kan det blir dyrt samt jobbigt. Lossnar inte riggen ? eller får du en gipa ? sen är den fast? prova värm och knacka (Försiktigt) med en gummihammare och se om du kan få bort riggen. Ta gärna någon bild så har en uppfattning och förstår lite mer . Kan vara lättare att få hjälp då. Det är som elanen säger, Det är kanske inte lönt att slänga ut så mkt pengar på sådan gammal motorn och kanske lättare att sälja den som reservdelsmotorn. Vissa här på forumet kan reparationsbökerna utantill! Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runesson 0 Postad 3 Augusti , 2008 oj oj .. Har du provat kännt på grejorna ? , Har du haft motorn stått ute? eller har motorn lega något år i vattnet? Allt går att fixa men då kan det blir dyrt samt jobbigt. motorn har stått uppe på vinden i pappas garage sedan ja bytte till mig den i början av 1990 talet .och där det skulle vara olja fanns det bara vatten Lossnar inte riggen ? eller får du en gipa ? sen är den fast? prova värm och knacka (Försiktigt) med en gummihammare och se om du kan få bort riggen. har fått itu allt nu och konstaterat att ja måste ha tag på samtliga lager i propellerhuset drivaxeln satt inte fast utan det var bara i propellerhuset som var fastrostat..men det är löst nu och jag har smort upp allt Ta gärna någon bild så har en uppfattning och förstår lite mer . Kan vara lättare att få hjälp då. skall försöka ta en bild eller två på problemet Det är som elanen säger, Det är kanske inte lönt att slänga ut så mkt pengar på sådan gammal motorn och kanske lättare att sälja den som reservdelsmotorn. men nu är det så att jag har en motor till liggandes som även den funkar så därför tycker ja att det kan vara värt att ev köpa nya lager till propellerhuset samt några nya packningar Vissa här på forumet kan reparationsbökerna utantill! Finns det någon här som kan dessa motorer Mvh Runesson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 3 Augusti , 2008 Okej då förstår jag! fattade det som om att du inte fick isär det! . lager samt packningar köper du på www.marinshopen.se. Skulle jag vara dig så skulle jag ta lagrena och gå till ett ställe där du bor som antingen gör lager eller någon bra återförsäljare på lager. För köper du via marinshoppen eller någon annan marinfirma så lär du få betala för att få lagren. mitt råd. Mvh johan Senast ändrad av Johan_leet | 03 augusti 2008 | 23:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runesson 0 Postad 5 Augusti , 2008 tack för ett riktigt bra svar skall in och se om dom i växjö kan hjälpa mig med lager bytet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 6 Augusti , 2008 kanon! hur gick det ? kunde någon hjälpa dig? Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runesson 0 Postad 7 Augusti , 2008 nja dom var inte speciellt hjälp samma men jag har fixat lagrena till själva propeller axeln därimot växelhusets lagren gick inte att fixa så nu får ja försöka leta efter ett beg växelhus till den men dom kunde hjälpa mig med att ge motorn en ungefärlig årgång på den ..den är tillverkad mellan 1964-66 så om någon har något växel hus liggande så är ja intresserad av det . mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan_leet 0 Postad 7 Augusti , 2008 hm.. skönt att du kunde fixa ett lager iaf . men det borde gå att fixa andra lagret med tycker jag.. varför skulle inte det gå ? kolla med marinshoppen vad dom tar för det lagret annars. se OM det är någon idé att köpa ett nytt . okej skönt att du fick reda på årm! Mvh johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runesson 0 Postad 13 Augusti , 2008 på lördag skall jag iväg och köpa en till 40hk johnson motor där allt funkar så snart kanske man får i båten en runda innan hösten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 13 Augusti , 2008 Låter som en sund och vettig lösning Senast ändrad av Knoparn | 13 augusti 2008 | 20:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runesson 0 Postad 14 Augusti , 2008 jo det blir nog bra men nu får jag delar så det kan gå sönder lite grejer och ändå kan man få motorn att funka det är bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runesson 0 Postad 16 Augusti , 2008 då har man varit och hämtat den nya motorn så imorron söndag skall jag ha igång och få det att funka så kanske man får åka lite båt innan vintern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser