Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
BoatBruce

HONDA Tråden..

Rekommendera Poster

Skapar en tråd för oss som kör Honda där vi kan diskutera just Honda motorer..

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite info.

Honda använder sina bilmotorer som sedan marinkonventeras.

Honda BF40/50 har ett bilblock från en liten Hondabil som ej säljs i Sverige.

Honda BF75/90 har motorn från Bilen Honda Jazz.

Föregångaren 96-06 hade Honda Civic motorn 1.6l

Honda BF175-225 har motorn från Lyxmodellen Honda Legend.

Vad BF135 och BF150 har för block vet jag inte, men förmodligen så är det Honda Accords motor.

//BB

post-12925-1394235569,633_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Vet inget om vilka block som används till vad, men jag är förbaskat nöjd med den nyinköpta Honda BF50D-08, spinner som en katt, rapp i accet, bränslesnål, startar alltid mycket lätt, varvvillig  (lite för mycket) försöker att få tag på en 11x17 proppe, nuvarande proppe är 11x14.

Förstår varför andra tillverkare sneglar på Honda. Vad har Honda som dom andra ine har ?. Förmodligen inget, men det gäller att kombinera koponenterna på ett optimalt sätt. Titta bara på bilmotorer, det samma gäller där oxså.

Vad jag läst om Honda utombordare, så kan vissa va lite kinkiga i kall väderlek, detta gäller tyligen förgasarversionerna ( borde vara en justeringssak då alla inte visar samma symtom ).

Jag är hitinntills väldigt nöjd (har kört bara ca.20t.) knappt inkörd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som den här tråden är döende, Honda måste va' en sjuhelsikes bra motor. Den verkar vara helt befriad från bekymmer ock problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite Honda historik skulle vara trevlig läsning.

När importerades den första Hondan?

Tabell med serienummer där åldern kan avläsas?

Cool Har en Honda från 1976 som krånglat nu i år.

Förvånad Flottören öppnade inte. Skall den inte hålla längre än 32 år!

Oskyldig Får köpa en Kines nästa gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är förjävligt...

Du måste fått ett måndagsexemplar.

Den börjar alltså krångla redan efter 32år ajajaj...

Köp en kinesmaskin istället.

/BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har mitt förtroende för Honda rasat totalt, skall dom verkligen börja krångla redan efter 32 år.

Neeej i morgon bär det av till Rusta, jag är den första som hänger på låset när dom öppnar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
244549.jpg

Förvånad Ja ett måndags exemplar är det förvisso. Har sett att lacken börjar att bli matt oxå, på startsnöret kan ett visst slitage märkas. Den har aldrig startat på första draget, utan alltid på 2dra, kanske det beror på den långa insuningsröret. Någon gång har jag behövt att rycka 3 ggr, bedrövligt.  Haver även behövt byta tändstift och impeller var tionde år bensinslangen från tanken har oxå stelnat till. Fy fasen vad dyr den motorn har varit i reservdelar och underhåll.

Obestämd Jag var i valet och kvalet i våras om att köpa en ny kines eller en beg Honda. Jag köpte en 1 år gammal Honda 15 Hkr som gått 10 timmar, för samma pengar som en ny kines (vilket klipp). Den har jag hängt på fiskebåten. Återkommer om 30 år och rapporterar om kvaliten på denna Honda´ n är lika bedrövlig som den gamla motorn, som numera mina barn har fått ärva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår att du tvekade inför köpet av den 1 års gammla Honda'n. När man har råkat ut för så mycket bekymmer som du gjort med 32 åringen, så är det mycket grublande och funderande innan man man fattar ett  avgörane beslut.

Hoppas at du blir nöjd iaf.

Jag är helnöjd med min Honda i.a.f. Jag kommer förmodligen inte med nå'n rapport om 32 år, men man vet ju aldrig ( jag är 57 nu ). Det kanske inte ens finns soppa till den om 32 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...