r480_2 0 Postad 2 Augusti , 2008 Hej! Finns det ngn som kan något om denna motor. Körde motorn varm häromdagen, impellern gav vika.... Nu går motorn knappt på låga varm, ger ett fräsande ljud vidförbränningarna. Går en stund på låga varv med mycket choke. Sen har det tillkommit ett skrikande ljud. Kommer då och då och då dör motorn. /nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r480_2 0 Postad 2 Augusti , 2008 Kanske ska utveckla: Det hela uppträdde efter en ca 3nm körning på halvfart. Vid hamninlopp dog motorn med det skärande ljudet. sen upptäckte jag att skvallerstrålen gett sig. 2 dagar tidigare har jag fyllt på oljebehållaren med en gammal olja som jag haft stående. Valvoline. Mina tankar: 1. Mina funderingar är kring huruvida dessa motorer skär vid för hög temperatur, som jag ser det bör ju kolven helt enkelt nypa fast. Ny kan motorn gå en stund fast i samband med start eller låga varv kommer det metalliska ljudet. Först trodde jag det var startmotorn mot svänghjulet, men det har jag kollat. 2. Eftersom motorn efter denna körning gick sporadiskt jättebra och sedan kass täänkte jag att det kanske var oljan. Har sugit ur all olja och hällt i ny mobil. Även bytt tstift. Kan oljan påverkat? har även fyllt tanken med ksprit. 3. Den bluddrande och pysande tändningen, kan det bero på vatten? Om det finns ngn med kännedom om äldre motror och dess symptom får ni gärna kommentera. Tack. /nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 2 Augusti , 2008 Har du bytt impeller då? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r480_2 0 Postad 2 Augusti , 2008 sorry, javisst impeller bytt, gjorde det också. /nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r480_2 0 Postad 17 Augusti , 2008 Jag hade otur med detta inköp, motorblocket sprack. Helt klart lönar det sig att kolla kylningen noggrant. .....jaja.....kul med 40hk på en r480....mkt roligare båt. Så till min fundering, vet ni ngn som söker reservdelar till gamla motorer. Vxl hus, propeller, reglage är i fint skick. Kåpa osv.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
r480_2 0 Postad 22 Augusti , 2008 Så....då var jag klar med denna motorn. Jag fick sålt den på blocket. /mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser