Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
hellsailer

Problem med Yanmar YSB 12 oljetryck

Rekommendera Poster

Tjena, jag har en segelbåt med en Yanmar YSB 12 i.

Det har uppkommit ett problem, oljetryckslampan lyser.  Det är inte för lite olja, så lätt var det inte! Tyvärr...

 

Tidigare har oljetrycket lyst lite vid start, men det brukade slockna om man startade om motorn lite, men nu lyser det permanent.

 

Möjliga orsaker:

Givaren  (kollat, inte)

Oljenivån (nix)

Oljefiltret (rensat, nej)

Oljepumpen

 

 

 

Tror ni oljepumpen har pajjat? Är den isåfall lätt att byta? Någon som har haft liknande upplevelser?  Tack

 

Erik

 

PS. Vi har använt oljan som är rekomenderad av tillverkaren.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

JAg har samma problem med samma motortyp, men löste det hela med ett medel som heter Omega 909. Jag läste en diskussion via denna länken http://www.maringuiden.se/forum/;thread=165797&highlight=oljelampan lyser

och gjorde som dom. Det fungerade och lampan slocknade och motorn gick som tidigare. Efter en tid tändes den igen men efter det att jag fyllt på c:a 2mm olja ( på mätstickan slocknade lampan igen. Omega 909 är dyrt men om det räddar situationen med ett oljebyte och denna vätska ( segt som sirap) kan det vara värt det. När jag bytte olja fick jag ut c:a 2 liter inte 3,3 som det står i instruktionsboken varför jag tror det finns lite gojs i botten av oljetråget som jag skall försöka ta bort till vintern, hur jag nu tömmer ut detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Sådana där undermedel löser symptomen inte problemet...

Problemet kan vara allt från dålig oljepump till begynnande lagerhaveri. D.v.s problem som knappast kommer att laga sig sjäva utan kommer att visa sig när du som mest behöver motorn och då kanske genom att motorn skär...

Enda sättet att konstatera om det är oljepumpen är att koppla på en oljetrycksmanometer på oljtrycksvaktens hål och därefter köra motorn. Är trycket verkligen lågt så är det problem i motorn och då får man riva för att diagnostisera vad som orsakat det.

Mvh Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag att jag vet felet. Gick en kurs på SXK i Gbg Vårda din Dieselmotor och det inte istruktören kunde om dieslar var inte värt att veta.

På YSB 12 sitter under oljefiltret, det som man skall snurra några varv innan man kör igång, en motsvarande trekantig liten lucka på motorn. Innnanför denna sitter oljepumpen, som är av kastmodell. Denna lucka kan bukta efter några år och vad man skall göra är att ta loss denna lucka, ta bort färgen på utsidan och sätta fast den omvänt så att säga. Man kan också köpa en ny , den kostar c:a 80 SEK och den innanför liggande o - ringen kostar 30 SEK och montera dessa på platsen. Detta är ett vanligt problem. Motorn i sig själv är så välbyggd och kraftig i godset så den skall hålla i många år.

 

post-10000104-1394235731,6959_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...