Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Zoran

Uttern S55 problem, båten lutar åt babord

Rekommendera Poster

Jag har en Uttern S55 med inombordare.

Problemet är att den lutar snett, åt babord så fort som jag kommer upp i planing och alla hastigheter däröver.

Jag reklamerade båten och då togs båten in för åtgärd då ÅF konstaterade att det var en inbuktning i skrovet bak på babord sida vilket gjorde att det bildades ett sug som medförde lutningen åt babord. Åtgärden gjorde att det blev lite bättre (mindre lutning), men problemet är fortfarande samma. Jag har testat med alla möjliga trimningar av drevet, jag lastar inte båten fel (dvs ingen felakatig viktfördelning). Det verkar också som att båten lutar mer åt babord vid babordsväng jämfort med om man gör en likadan styrbordssväng.
Den lutar aldrig åt styrbord.
Jag måste sätta folket i båten på styrbordssidan för att den skall gå plant. Men när jag kör ensam, ja, då kan jag inte göra så mycket.

När jag kör båten i absolut lugnt vatten utan någon vind då går faktiskt båten plant (den går ju väldigt lätt och högt i vattnet då), men så fort det kommer lite sjö eller i alla andra körfall så lutar båten rätt mycket åt babord. (Och det är ju i princip aldrig kav lugnt !!!)

Jag har klagat på båten igen, men får då till svar av ÅF att det inte är något fel, att de har testat båten i hamnbassängen när det är spegelblankt utan vind och då lutar inte båten, men när de körde i lätt sjö kan de känna en viss lutning åt babord, men de vidhåller att det inte är något fel.

Skall man acceptera detta, att båten lutar åt babord när man använder båten?
Hur mycket lutning åt babord är acceptabelt?
Om nu inte ÅF/Uttern vill göra något åt problemet, vem kan man då vända sig till?
Jag är beredd att låta en utomstående expert undersöka och utreda vad felet består av, och om det visar sig vara något fel på tex skrovet, så skall jag kräva Uttern på kostnaden för undersökningen/utredningen samt åtgärd av felet. Frågan är bara vart man kan vända sig för en sådan utredning? Någon som har tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tror båtbesiktningsmannen Ronald Rybbe har varit inblandad i besiktning av diverse Utternbåtar med snea skrov. Kanske kolla lite med honom om han kan besiktiga din båt så du får en oberoende bedömning.
Artikel om snea skrov på Uttern S/D/T55 så har du lite att gå på så länge:
http://www.marinkontroll.se/Sidor/Pdf/Vi_Batagare_nr4_2006.pdf
http://www.marinkontroll.se/Sidor/Pdf/Vi_Batagare_nr5_2007.pdf

Hans hemsida skall vara: http://www.batbesiktning.se/

/Bo

Senast ändrad av bossee | 02 augusti 2008 | 15:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset.
Låter som en seriös båtbesiktningsman. Synd bara att de håller till i Sollentuna eftersom jag bor i Göteborg.

Är det någon som kan rekomendera en liknande seriös besiktningsman i Göteborg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så här att om vinden kommer in från babord sida så lutar båten åt detta håll?

Även propellerns rotation påverkar att båten lutar åt babord (högergående propeller)

Min S64:a lutar åt babord då vinden kommer därifrån. Däremot så märks det inte så mycket då vinden kommer från styrbord. Min teori är att propeller samt vind ger denna effekt vid vind från babord men från styrbord är proppelerns verkan tillräcklig för att motverka vindens effekt. Då det inte blåser eller vind t.ex. akterifrån så märks det inte så mycket av lutningen och troligen tar båten upp en del av propellereffekten.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag inte minns fel så tror jag Uttern hade en hel del reklamationer på detta 5500 / d55/t55/S55 skrov. Just att det var något med att skrovet var snett, eller betedde sig på nåt sätt. Jag vet inte om de fixade felen eller om man helt enkelt bara bytte ut båtarna.

Men acceptabelt -- Nej !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog vara så att botten kan vara fel men flera andra båtar har samma fenomen

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=238252&highlight=babord

Men varför lutar de inte åt styrbord, alla kan väll inte ha samma fel som gör att de lutar åt babord?

Gissa

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=109793&highlight=babord

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 03 augusti 2008 | 16:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det varit en härlig sommar med många sköna båtturer.
Det enda som är synd är att båten lutar såpass mycket åt babord så fort som det blåser (och blåser gör det ju i princip alltid)
När man svänger lite åt babord så lutar båten mer (åt babord) jämfört med om man gör samma sväng åt styrbord, då båten lutar betydligt mindre åt styrbord.

Beter sig alla plannande styrpupletbåtar i denna storleksklass (längd 5,5 m) på samma sätt?
Eller har Uttern båtar större problem med lutning åt babord?
Vad är er erfarenhet?

Det konstiga är att jag provade en likadan båt (Uttern S55 med inombordare) av en granne i båthamnen, och den båten lutade inte när jag provade den !!!!!

Skiljer sig babords lutningen mycket mellan olika exemplar av samma modell?

Om man nu skulle installera trimplan, är det någon som vet vilket fabrikat och typ av trimplan som passar bra till en Uttern S55 med inombordare? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 5.5metare (Örnvik) lutar inte, iaf inte som jag märker.

Jag tycker du skall besiktiga båten av hos en oberoende innan du börjar montera på trimplan etc. Men visst kommer trimplan att hjälpa men det får du ju betala själv.

Är det en helt ny båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är nog bäst att låta en oberoende besiktningsman titta på det.

Vad kostar det att låte en besiktningsman titta på problemet med lutning åt babord?

Hur är det med alla andra Uttern ägare här på forumet, har ni också problem med att era båtar lutar onormalt mycket åt babord? Skulle vara mycket intressant att höra om detta är ett speciellt Uttern problem (är mest intresserad av andra ägare till Uttern S55 med inombordare)

/Z

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Mid D55 lutar inte, om det blåser från sidan kan en liten lutning uppstå men den är samma för bägge sidor beroende på från vilket håll vinden kommer. Frågade ÅF om sneda skrov och han sa att det går inte missta sig, det lutar i alla farter enligt honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag köpte en ny Uttern S55 i juli månad 2009 som jag har bråkat med ÅF om sedan jag köpte den.

Det är med en inombordare där båten lutar åt styrbord ca 10 cm. Mitt problem är att den inte självlänsar sig då regnlänsen är på babord sida. Det står vatten upp till ankeln ca 20-30 min efter ett regnväder och vatten finns kvar på styrbord sida lång tid efter det.

Från ÅF sida så tycker man att jag skall flytta batteriet från styrbord till babord, men jag förväntar mig att tillverkan gör detta. Har inte hört något från ÅF eller tillverkaren sedan jag köpte den.

För mig känns det som ett tillverkningsfel, eller så är inte båten anpassad för inombordare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjoho

55an har samma skrov som jag har på min 5402 (har jag för mig) och varför börjar nyare Uttern ha problem med skroven om man använder samma gamla formar. Min 5402 går spikrakt men blir självklart kännsligare för viktfördelning och vind i högra farter.

Pierre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar varför det inte finns Utternbåtar som lutar åt styrbord?

Alla kan väll knappast vara felaktiga så de lutar åt babord.

Stark teori att det beror på propellerns rotationsriktning.

Min S64:a lutar också åt babord ibland.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

beror helt klart på propellerns rotationsriktnig samt att båtarna är bestyckade med en rätt vass V-botten.

Finns flera trådar ang att båtar lutar åt babord men nästan inga trådar där båtar lutar åt  styrbord Varför tror ni att det är så?

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte minns fel så tror jag Uttern haft detta problem med flera S 55:or...

Borde ju isf åtgärdas på garantin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betänk också att många båtar har styrpulpeten placerad till styrbord sida och då sitter man på denna sida och motverkar vridningen åt babord.

Kan det vara så att man tänkt till?

Kanske därför Örnviken 5,5 som nämns längre upp inte märker något eller så beror det på för klen motor.

Om det är så att det inte är fel på Utternbåtar så de vrider sig åt babord finns det en hel del här på forumet som borde skämmas nu.

För att ens kunda hävda garanti så måste det vara ett fel och verkar som det är tveksamt på den punkten.

(visst 17 finns det fel på Uttern men kanske inte mer än andra fabrikat)

/Roland

Senast ändrad av Ringhede | 06 september 2009 | 15:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja. Fel på en del av utterns 55-skrov har det varit.

Fanns en artikel i Vibåtägare eller Båtnytt för ett par år sedan där ena halvan av botten var konvex och enligt expertisen bidades något sug på den halvan av botten. Och båten lade sig kraftigt på sidan i planingsfart.

Men det var nog extremt, båten var ju inte körduglig och det handlar det väl inte om i dessa fallen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...