Belle 0 Postad 2 Augusti , 2008 Hej. Nu har jag fått ett problem som jag inte klarar av. Min motor håller på att göra livet surt för mig. När jag var ute och puttrade på ca 1800 rpm så började den att röka och då stängde jag av motorn och kolllade om jag hittade något fel men det gick inte att se något tyvärr. När jag skulle starta igen så var den extremt svårstartad och när den går så är det dålig/låg tomgång och den ryker tok mycket. Pratade med ett varv som trodde att det var någon ventil så jag har lyft toppen och slipat in alla ventiler så att dom blev som nya och skruvar ihop allt igen och startar, samma problem, Så nu till den stora frågan, kan diesel pumpen ändra läge och hur kan jag kolla om den har gjort det? Motorn är en TAMD31A ifrån 88 och turbon är nybytt. Tack på förhand, Matthias B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 2 Augusti , 2008 Hej Matthias Insprutningspumpen skall inte kunna ändra läge av sig själv. Kontroll och inställning av denna pump kräver specialverktyg i form av en indikatorklocka med ett specialfäste som man monterar på pumpen samt ett till specialverktyg som är en fjäderbelastad pinne som monteras i svänghjulskåpan. Anledningen till indikatorklockan är att man ställer insprutningens tidpunkt genom att vrida på pumpen, det är väldigt små toleranser det skall ligga inom några hundradels millimeter på indikatorklockan. Detta går inte att utföra utan dessa verktyg och lyfthöjderna för indikatorklockan. Det verkar otroligt att pumpen skulle ha flyttat sig själv för den sitter med tre skruv framåt mot bröstkåpan och en skruv nedåt till ett kraftigt stag. Den första generationen (A) av denna motortyp hade ett spjäll i avgaskröken som sitter ihop med turbon, om det finns kvar så kolla att det inte har fastnat i stängt läge, dom ville gärna rosta sönder. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnapull 0 Postad 2 Augusti , 2008 Vilken färg är det på röken ? VIT rök är alltid vatten i förbränningsrummen. BLÅ rök innebär olja i förbränningsrummen och SVART rök innebär för mycket bränsle. Är filtren bytta då borde det inte vara bränslet det är fel på om det är vit rök. Då kan det vara topplockspackning som gett med sig så kylar vatten kommer in i cylindern. Kolla om det är vatten i motoroljan. Blårök på en turbomotor så kan en packbox i turbon gått hädan så motorolja trycks in den vägen. Svart rök då får motorn för lite luft antingen att luftfiltret är fullt eller att turbon har skurit eller är på väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inka508 1 Postad 2 Augusti , 2008 Hej ! Har Du kollat bränslefiltret.Hade liknande problem förra året. Det visade sig att jag hade alger i dieseltanken.Har fått göra storrengöring av tanken. Om möjligt till någon hjälp för Dig ? Mvh Ingemar K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Belle 0 Postad 2 Augusti , 2008 Röken är blandad vit och svart. en varvskille sa till mig att vit rök tyder på oförbränd diesel och det försvinner inte kylvatten. Det kommer inget vatten eller diesel runt spridarna heller. Turbon är relativt ny och ingen olja i insuget heller. och motorn drar ingen olja. funderar på om det kan vara en spricka i toppen men vet inte hur man kollar upp det. när jag slipade in ventilerna så kollade jag såklart om jag såg något vilket jag inte gjorde tyvärr. Nu har jag kommit till det stadiet att jag inte vet vad jag ska kolla längre. tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Belle 0 Postad 2 Augusti , 2008 jag hade också alger förra året. satt i vintras och tömde tanken och böt alla filter. har fått lite alger igen men det ligger bara lite i botten på vattenavskilljaren. borde inte påverka något tycker jag. jag kanske har fel. har ju nya filter ligger och kan testa byta. men borde den kasta ut diesel genom avgaserna om den får för lite? har testat att ta bort motorn till spjället vid turbon och flyttat det för hand men det är ingen skillnad tyvärr. Senast ändrad av Belle | 02 augusti 2008 | 18:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser