iw31 0 Postad 1 Augusti , 2008 Jag har nu äntligen köpt båt, Anytec 522 SP, med en Yamaha 100 hk fyrtakt. Hur kör jag in motorn på bästa sätt? En del säger att man skall köra som normalt, men undvika alltför låga och alltför höga varv, medan handboken säger lite annorlunda, typ första timmen mx 2000 varv, sedan sakta mak lite hårdare timme efter timme. Hur har ni andra Yamaha ägare gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 1 Augusti , 2008 Handboken gäller alltid!!! Gör som den så blir allt bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Augusti , 2008 Som sagt, följ handboken. Och in med motorn på service efter inkörning så du får ny motorolja, nytt motorfilter och ny olja i växelhuset, och så kopplar de in den till en laptop och läser ut motordata och kollar att allt står rätt till. Därefter är det bara att köra som du behagar, men kom ihåg att en utombordare älskar att få varva ur emellanåt och helst på varje tur. Motorn kommer att gå bättre och bättre efter inkörningen. Min Yamaha F115 4-takt varva ca 5700 i början på maxgas men efter ett tag var jag uppe i 6000 varv/min och där ligger jag sen dess på fullgas. Är inne på 6:e säsongen med motor och noll fel så långt. Till hösten blir det kamremsbyte och impellerbyte för min del förutom höstservice med konservering så notan blir lite högre i år innan jag ställer undan båten för vinterdvalan. Hoppas du får många sköna timmar på sjön med din nya Yamaha F100! /Bo Senast ändrad av bossee | 01 augusti 2008 | 21:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PiOh 0 Postad 1 Augusti , 2008 Hade liknande funderingar med min Yamaha F115. Säljaren på Yamaha center rådde mig att undvika maxvarv längre stunder, annars köra som vanligt. Det blev en kompromiss. Upp till 2000 i 45 minuter, sedan upp i planing med lätt båt för att liten belastning, undvika att ligga mellan 7 och 20 knop. efter timme 5 provade jag att ligga på max i en kort stunder. Gjorde servicen vid 12 timmar. // Pierre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser