Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Tobbe_Man

Johnson seahorse 60hk går dåligt

Rekommendera Poster

Hejsan, är helt ny på båt och båt motorer men har köp mig en weedo Gt med en johnson seahorse 60hk -84 den 29/7-08 allt verkade bra när jag köpte den. Men igår (31/7-08) la i den i sjön och provkörde den så gick båten otroligt fint i vattnet och motorn span på fint för sina 60hk allt verkade vara ett bra köp.

MEN efter 30minuter så börjande motorn gå riktigt dåligt på tomgången och dog ofta när jag skulle lägga i växelen. har läst att det troligtvis är förgasarna som ska ställas in. Men efter 5 minuter till så började den gå på en cylinder (värkar som den inte tänder)....

Så tog upp den på land och har provat den lite med kylning via slangen och klaffar över motorn inlopp av vatten. Motorn startar nästan inte men får jag igång den så går den bra några sekunder och håller på att dö sekunden senare.

Enlig killen jag köpe den av så är kolvarna byt för två år sedan. Innan jag köpte den så hade han byt alla packningar och impeler så kan han ha gjort något fel när man monterade ihop allt igen?

 

Jag har mycket bra kunskapp av bilmotorer och har trimmat flera så skriv vad jag ska kolla och göra  med båtmotorn så ska jag kolla upp det för kunskapen att skruva finns =) Tyvär så ska jag iväg över helgen men när jag kommer hem så man jag ta komprov, kolla över slangarna m.m

Så lite råd och tips skulle uppskatas. Tack på förhand Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du har gnista på alla burkar, har du inte det så får du felsöka! så prova skifta stiften för att se om det kan vara stiftet som är dåligt. Om trotts allt ingen gnista skulle komma så  får du mäta tändspolen, kolla om du ser att den är spräkt eller något sådant. kolla alla kontakter så att dom inte glappar.

Gör rent förgasarna , kolla så att du får bensin fram till dom . ställ in förgasarna rätt och lika

Vart har han bytt packningar?  i växelhuset eller uppe imotorn?

Skriv gärna hur det gick efter råt samt hur komprovet var!

 

Mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, Jag har kollat gnistan och den har jag på båda stiften. Han har byt packningar uppe i motorn som jag förstog det.

Men jag får väll börja med det vanliga då. Skuva bort och göra rent förgasarna, kolla alla slangar. ställa in förgasarna? är det som på moppen man trimmade för 10år sedan? Luft och bränsle blandning? nål till flotören? borra ur pluggen gå dubbelt så fort =)

 

Ska leta på en spräng skiss på förgasarna så ska det nog lös sig.

Jag återkommer med komp prov och lite mer info om vad jag provat. Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite på motorn. hittade några små sacker jag undrar över.

1: Det sitter Ngk R BR8HS.. och under står det 10 på stiftet. Vilket ska jag köra på?

2: Det siter en grå kabel högst upp på vänster sida av den över cylindern (gåt in med en tätning) som inte är inkopplad men jag har en kabbel som är grå alldeles i närheten som inte är inkopplad, så är det någon som vet vad kabelen ska gå och används till?

3: hittade en slang som va dålig den från luft burkens undersidan till undersidan av insuget. Men den är väll bara för att suga luft på tomgång så det ska väll inte påverka gången på motorn så mycket iaf?

4: kollade menbranet och det va nytt som tidigare ägare sa. men slangen till förgasarna va riktigt dålig så ny ska inhandlas imorgon och bytas, det läckte ur den. Det mistänker jag kan göra ganska mycket på gången på min motorn men inte allt?

5: sen så hittade jag en jord kabel som inte satt som den skulle nästan helt löst som gick till tändspolarna eller något i nätheten men är en två taktare lika känslig som bilar på jord så man ska kolla över allt sånt med?

 

Hoppas någon orkar med en frågvis/nästan dum kille som är ny på båtar =) Tackar på förhand Thomas



Senast ändrad av Tobbe_Man | 03 augusti 2008 | 18:39



Senast ändrad av Tobbe_Man | 03 augusti 2008 | 18:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar. Sånna bör gå att köpa på vanliga bilverstäder, typ meca, mekonomen m.m eller? Ska byta och kolla upp lite mer imorgon så kommer info då. Men fortätt komma med ider så man får fart på båten nu. Har ju semester och tanken är att anväda båten flitit nu när bilen står utan v-lådan =)

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att du inte avslog köpet. En orörd motor är alltid det bästa. Enda skillnaden är om en aktoriserad verkstad gjort jobbet vid renovering.

En hemmamekare är i det närmsta katastrof man kan komma.

Man gör i det normala fallet tvärt om mot vad du gjort. Tittar efter orörda bultskallar.

Vid köp av en båt och motor. Där man inte ens vet om motorn går bra vid köp.

Dubbelt värre när en Svensson ställer sig hemma och renoverar.

Fodras ordentlig kunskap att renovera en båtmotor.

Inte som att skruva med moppar eller bilar. Jag hade tagit båten för den summan som bjudits och motorn på köpet.

Mer värd en så är den inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte mycket pengar vi pratar om så något om att häva köpet va alldrig på tal. Båten är jag hur nöjd som hälst med och fick vagn med på köpet. Sacken är ju att man vill använda den nu och inte nästa år =)

Men det jag gjort är ju bara kollat under kåpan på motorn och inte skruvat något än.(lite smått som kollat membranet och filtret på inlopp, stiften m.m Men motorn gick ju hur bra som hälst när jag körde den så inget störe fel kan väll ha blivit på den tycker jag. Men är så fallet så finns det massa biliga motorer från 80 talet som vill ha en ny båt att förflyta.



Senast ändrad av Tobbe_Man | 03 augusti 2008 | 22:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu fallet är så att jag gjort en riktigt dum affär här =) Och min motor inte vill gå igång nå mera så måste jag ju ha en ny motor.

Hur mäter man om det är kort eller lång rigg på motorn jag har nu. Har sökt runt lite om att köpa begagnad motor som inte går att provköra så det kan ju lika gärna bli en till dum affär här från ovan båt ägare =)

Vad är smartas fixa motorn jag har eller satta på en ny begagnad motor?

Vad ska man sattsa på för motor?

Hur många hk?

Årsmodel? styr ju av priset man vill betala givetvis =) Men rekomenderad för att inte få en dålig motor.

 

Båten kommer användas i mindre insjöar och för åka runt lite och lite vatten sport

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge din motor  lite mer tid så ska du se att den komme belöna dig med att den kommer gå sen ;) .

Skulle jag köpte en ny båtmotorn så skulle jag köpa en suzuki df  ( hk av gör du själv ) . mitt råd! Jappsarna vet hur man ska bygga motorer;)

Prova byt stift , byt slang så att det inte läcker. Troligt vis är det derför motorn dör och itne vill igång. ( kan vara ) .

Ta gärna kort på den där sladden du såg. lättare att se vad du menar när man ser hur den ser ut! MVh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en motor som i allt vesäntligt är lika som din (Evinrude 50 -82). Jag har också haft liknande problem med min motor, men nu när jag lärt mig hur den uppför sig går den som en klocka. Mina erfarenheter är:

- Motorn är mycket känslig för för hårda stift, annars sotar den. Det ska vara hårdhet 7 om det är NGK. Bäst går den också med ett stift med beteckningen Z, har för mig att det betyder inbyggd impedans. Har för mig att stiftet heter BR7EZ. Gick i alla fall att beställa på mekonomen. Kolla instruktionsboken eller google, jag har inte min tillgänglig just nu.

- Som alla tvåtaktare sotar den på låga varv. Kan bli svårstartad om den gått lång tid på tomgång innan den stängs av.

- Patentlösningen på ovanstående båda sotproblem är att öppna kåpan, dra gasen i botten, dvs mycket längre än vad det går att dra upp den med frilägesgasen på reglaget, och starta. Motorn kommer ryka, spotta och leva fan ett tag, men sedan går den bra efter en rejäl genomkörare - 20min på fullgas.

Som parantes kan sägas att min motor hade helt fel stift när jag köpte den. Klåparen som vinterförvarade den hade bytt stift och satt i stift passande motorer från -89 som ska ha ett mycket hårt stift. Auktoriserad verkstad och allt, men ändå en så fundamental tabbe. Så jag vetefan om jag inte föredrar noggranna hemmamekare före slarviga verkstäder ibland... Det är i alla fall ingen garanti för att grejerna är rätt skötta bara för att de varit på verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för dom  inläggen =) Ska ta en titt på den idag och se vad som händer. ska fixa ett kort på kaben lite senare. Men har sökt runt lite och vad jag kan förstå så är det singnal kabel för varvräknaren som ska sitta där. Den siter bak och in från sidan, upp till vänster och ser ut som det kan gå igen rakt till tädplatan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla trevliga =)

Nu är nog felet väck. Tömde tanken på gammla bensinen plus dom 10l jag tankade och det va ingen vacker syn. Jag pratade md han jag köpte båten av och han hade ju inte kört nästan nå föra sommaren och inget dena. Han byte olja, impelaer m.m innan han sålde den med bensinen va den samma som för snart två år sedan =) va lite skit i båtten av tanken och bensinen såg riktigt vattnig och tråkig ut.

 

Byte bensin och monterade ett litet soppa filter och den hoppade igång direkt med vid ful gas så får den för lite bensin så jag har några frågor nu igen =) den går bra om jag chockar lite imelan på högre varv. (el chock)

1: Siter det något filter i tanken på utloppet för den värkar inte få fram bensinen till motorn på högre varv?

2: Han har även flytat tanken längst fram i båten och dragit bränsle slangen på sidan hella vägen bak till motorn. Där det siter en boll (handpumpen) och under motor kåpan har jag satt filtret. ÄR det någon skilnad på instälningarna på förgasarna med tanke på att tanken satt bak tidigare när han körde båten? undrar om den har problem att suga så långt?

Ska byta till lite snälla stift idag med och ut och provköra den senare hoppas jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

svarar på 1 frågan , Ja det sitter som en sil kan man säga . Hur mkt skit var det i bensinen ? om det var mycket bensin skulle jag rekomedera att plocka bort anslutningen på tanken där nere sitter den så kalade silen ( bränslefiltret ) och göra rent det. brukar sitta antingen med 4 st m6 bultar eller 4 st vanliga skruvar beroende på vad det är för tank .

Skönt att du börjar få fart på motorn!

Mvh johan



Senast ändrad av Johan_leet | 04 augusti 2008 | 14:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då va det som jag mistänkte att den va något som stoppade från tankens, så jag inte får fram rätt mängd bensin. Det är en äldre plåtttank på lite över 25l.

Och det va en hel del skit i bensinen så lite hade ju satts sig vid inloppen till motorn med. så rästen siter säcker vid tanken =)

Blev skit väder nu så jag ska fixa mer imorgon om vädret tillåter. Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan ju troligen vara det . ( hoppas påt ) så du blir av med beskymren! . Jag skulle nog göra renrt förgasarn och hela bränslesystemet igen.  så man vet till 100% att  inget skräp kom in och fixar stopp någon stans!

Mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis ska jag göra rent och blåsa ur bränsle slangarna så allt är borta. Skönt att hitta felet bara. Jag åter kommer och berättar hur det gick.

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaap , troligen är det så  att det var  vatten i bensinen samt skit som gjorde att motorn uppförde sig konstigt.  ja skiv gärna när du har kollat samt fixat! mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Nu fixade jag allt med bränslen och motorn gick riktigt fint ett tag... till den började gå dåligt igen efter jag provat starta om den.

Men efter lite koll så hittade jag att svänghjulet snurande och mutten i mitten va still.... fel tänkte jag ska inte det sitta en fin kill där =) Joo det ska det göra och den som satt där va inte fin =) Han måste ha tagit fel kill när han byte kransen till startmotorn. För killen va för liten och glappade i sidled.

Så nu har jag till slut hittat ett ställe att beställa ifrån... Började med www.marinhallen.nu och där handlar jag alldrig ifrån. Vilken otrevlig kille som svarade. Har man inte handlat där innan så va man inte välkomen att beställ utan lär in och handla i butiken. Så min polare som rekomenderade sidan tänkte jag låta beställa åt mig med tankte på att sackerna skulle ju inhandlas och han har ju handlat där innan. Vilket jag sa till den otrevliga killen i telefonen.

Men kom på att en otrevlig säljare ska f#n inte få sälja något till mig iaf. Så kollade runt och kom in på www.marinshopen.se där jag bemöte säljaren på samma sätt som innan och han va riktigt trevlig så jag gav han numrena jag hittade på delarna som innan och han tackade och bugade och skickade sackerna senare idag lovade han.

 

Lite smuts kastning men lär skriva av mig för va lite små iriterad. Jag vet att firmor blir blåst och inte vill skicka packet, Men då skriver man inte på hemsidan att man har ett fungerade postorder system....

 

Mvh Thomas // Snart bäst på att skruva båt motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe dom på marinhallen är lite knepiga.  Jag har själv en gammal crysler 35 hk. och alla firmor jag har pratat med inärheten vänderbara ryggen eller säger köp ny.

men efter ha pratat med marinshoppen så har jag fått alla mina saker till motorn ! dom är hur trevliga som hälst ! trots att motorn är snart 40 år så finns det delar och jag har beställt mycke genom dom. reparerar lite motorer åt folk och allt som ska beställas gör jag via marinshoppen!

du ska nog se att det går lättare när svänghulet sitter fast med vevaxen ;) Hoppas du äntligen hittat felet!

Då kan man säga att du hade 2 st fel  ,  både bränsle och svänghjulsfel! skriv gärna hur det gick när du fick ny kil!

Mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis så kommer rapport på min lilla motor och hur det går för mig att meka 2taktare. Sa det till min polare jag med att allt till båtar kommer handlas från marinshopen. Han sa samma sak att så otrevliga personer ska inte sälja så även han kommer handla där ifrån i framtiden.

Ja när ett fel är fixa så komemr nästa. Har bestält en komplett verkstas handbok till min motor och kommer i vinter ta ner den i det magiska rumet i min käller där bara trimmade bil motorer vart =) Så ska även min motor få en odäntlig genomgång till nästa år så kan vi säcker få några tevliga år ihop =) Så redan till vintern kommer marinshopen få sälja lite delar...

 

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Idag så kom mitt lilla packet.

Så nu är kilen och muttern byt. Även satt i andra stift som enligt dom skulle passa bättre än dom ngk stift jag byte till. Den startade på fösta och går hur fint som hälst på land genom hella registret. Kan även nu dra från höga varv till tomgång direkt utan att den dör.

Väntar på väder för att prova den i vatten men det ska nog inte vara något problem med tanke på hur fint den låter nu mot innan =) en liten till raport på provet i vattnet kommer

 

Så ett tack till alla på Maringuiden för en så trevlig sida med trevlig folk. Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon ! kul att den äntligen går ! ( vi säga på land  ) ^^ nae men den ska nog gå hur bra som hälst tror jag !

väntar på svar ;)

 

Mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Nu är den provad i vatten med och vill säja att den gick riktigt fint. Blev en heldag vid polaren stuga med vattenskids åkning och allt.

Så den gick lika fint i vatten som på land genom hella registret. Så nu är man nöjd båt ägare =)

 

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...