Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
absint

Tomgång....?

Rekommendera Poster

Hallå. Har skaffat mig en suzuki 8hp -90 som har stått ett par år. Har problem med tomgången på denna motor. Den kan gå bra en stund för att sedan puffa till å dö. sedan måste man använda choken för att få igång den. I å med att den puffar till så mistänkte ja tändningen men att man måste använda choken måste ju betyda bränslet... Eller hur?på mellanfart å fullgas går den perfekt. Uppe på gasarn sitter en justeringsskruv, hur mycket ska den skruvas ut? Finns det nån grundjustering på denna? Är den ens till för att justera tomgång?

 

Tacksam för svar...



Senast ändrad av absint | 01 augusti 2008 | 12:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet?

En annan fråga, som kan ha med saken att göra. Hur vet man om oljepumpen funkar? dvs att motorn får smörjning åså... Nu kör jag nämligen me oljeblandad soppa oxå. Läste i ett annat inlägg att nån körde me 2% eller nåt. Å då gick motorn inte bra, men me 1% så går den fint. vill gärna veta om det finns nåt bra sätt att kolla om oljepumpen funkar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Luftskruven på DT8 (1988 el senare) skall från lätt inskruvat läge vara i intervallet 1 3/4 - 2 1/4 varv utskruvat.
Se den här bilden, skruv nr 3:
http://store.brownspoint.com/dt8/fig004-8c8897.asp

Ställ ut luftskruven på förslagsvis ca 2 varv.
Varmkör motorn några minuter. Låt den sen gå på tomgång, ingen choke aktiverad.
Lägg i växeln framåt och skruva sen långsamt ut på luftskruven till motorn börjar gå orent p g av för fet blandning. Notera skruvens läge.
Skruva långsamt in luftskruven tills motorn går rent och varvet ökar, förtsätt skruva in skruven tills motorn misständer och går för snålt. Notera skruvens läge.
Ställ in skruven mellan de två lägena du noterat.
Justera inte för snålt, ha hellre lite för fet blandning för att vara på den säkra sidan.
Kolla att motorn går bra på övriga varvtal, ev finjustera luftskruven vid behov efter testrundorna.

Oljepumpen:
Den är mekaniskt driven av vevaxeln. Oljepumpen kan ej justeras/servas, man får köpa en ny om den pajat.
Det du kan göra själv är att se till att alla slangar, nipplar och oljefiltret är OK.
Skiss på oljepumpen:
http://store.brownspoint.com/dt8/fig006-8c8897.asp

Förbrukningen olja på DT8 är 1,2-1,8 milliliter (ml) under 5 min på 1500 varv/min.
Man använder en speciell Suzuki oljeförbrukningsmätare under testat och kör då motorn på bensin med iblandad 2% olja.
Tror inte du behöver vara rädd för att oljepumpen skall gå sönder, men den kan naturligtvis gå sönder. Hade själv en Suzuki DT65 (1991) förr och den går än idag vet jag så den har i alla fall gått i 17 år utan problem med oljepumpen.
Suzuki Oil injection system funkar som så att den är variabel, oljeinblandningen är 1:150 på lägre varv och ökar gradvis till 1:50 på fullgas.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 01 augusti 2008 | 14:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hepp... Snabba ryck. Tack för det utförliga svaret...

Nu ska härskruvas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...