Dodger 0 Postad 1 Augusti , 2008 för/nackelar trycklogg kontra paddelhjulslogg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Augusti , 2008 Hej, Har haft bägge. Trycklogg plus: Okomplicerat, inte så mycket som kan strula mer än att man får hålla intaget rent (lätt att lera, sant och annat skräp kan täppa till det speciellt om ingångshålet sitter på en utombordares framkant på fenan som t ex Yamaha har). minus: Mindre noggrannhet vid lägre farter (<5 knop). Paddelhjulslogg: plus: Lite mer noggrann åtminstone i lägre farter. Finns med elektrisk överföring från givare till instrument (således behövs strömtillförsel i detta fall). minus: Kan bli beväxt och snurrar då inte som den ska dvs felvisning el slutar snurra helt. Själv föredrar jag nog vanlig trycklogg trots allt (i kombination med GPS navigator) för att den är okomplicerad och ger ändå hyfsad noggrannhet i högre farter. Om jag jämför GPS hastighet och trycklogghastighet skiljer det oftast inte mycket men GPS hastighet mäter hastighet över mark/grund medan trycklogg och paddelhjulslogg mäter genom vattnet. /Bo Senast ändrad av bossee | 02 augusti 2008 | 10:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 1 Augusti , 2008 Har jämfört tryckloggen mot GPS och tycker värdena stämmer rätt så bra. Som sagt så blir dock värdena lite skumma i låga farter men 10 knop (så plottrig skala under 10) och uppåt tycker jag det fungerar fint... En paddel känns som den skulle vara känsligare för saker som fastnar i den osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser