Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
strandad

Måla över eller slipa bort bottenfärgen?

Rekommendera Poster

Har stört mig rejält på att tidigare ägare har målat båten i en blå bottenfärg. Han har dessutom misslyckats med att lokalisera vattenlinjen vilket gör att man ser färgen tydligt. Har ingen användning för bottenfärg eftersom båten ligger i Vänern.

Först tänkte jag försöka få bort färgen men något sa mig att det är dax att fråga experterna igen. Är det bättre att måla över (och den här gången med en vit färg) eller måste jag avlägsna den gamla färgen först? Jag har ingen aning om vad det kan vara för märke på färgen men den blöder ganska lätt.

post-29005-1394235563,6115_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det beror väl lite på hur grundligt du vill gå tillväga.

Kolsyreblästring kan säkert återställa skrovet till ursprungligt skick såvida det inte är nedslipad/uppruggad gelcoat under och epoxybehandlat.
Finns även Hempel paintstripper som nog kan avlägsna bottenfärgen bra så du sen kan slipa och grunda samt lägga på lämplig bottenfärg.
http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument

Så länge du har kvar den blå bottenfärgen av okänt fabrikat riskerer du att om du målar med vit bottenförg ovanpå att den blå färgen tittar fram när det blir lite repor och så.

Har du tid och ork så slipa ner allt till gelcoaten, epoxybehandla och grunda samt sist lägg på lämplig (hård) bottenfärg. Vit eller ljusgrå bottenfärg gör sig rätt snyggt tycker jag på ett vitt skrov. Å så får du väl ta och mäta var vattenlinjen går nu när du har båten i vattnet så du kan få vattenlinjen korekt senare.

Står även en del matnyttigt i Internationals Metodbok, Bottenmålning:
http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den blöder lätt - kan den gå att tvätta bort med högtryckstvätt direkt efter upptagningen när den fortfarande är blöt och lite upplöst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt genomtänkt och bra svarat. Det märks att det simmar stora hajar här bland oss småfirrar...

Ska göra som Peter nämnde och testa att blåsa av det direkt efter upptagning det första jag gör. Ska man kanske ha nått medel (typ bums) innan som kan lösa upp också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, på med högtrycken bara.
Funkar inte det, låt torka innan du lägger på Bums om du vill använda det. Plastar du sedan in ytan och väntar ett dygn eller två brukar det vara ett effektivt sätt att ta bort färg på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tippar på att du inte får bort all färg med H-tryck. Det går inte på min. Jag har polerande färg. Du får bara bort det som är löst.

/Patric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jag ska testa med högtryck först och så får vi se hur tungjobbat det blir sen. Fast jag har nog tänkt vänta så länge som möjligt och verkligen suga musten ur sommaren nu det sista! Tack för svaren! Har någon annan erfarenhet av ämnet är det bara att mata på, man ska lära sig av andras misstag så man kan göra annorlunda nya! Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...