Dodger 0 Postad 1 Augusti , 2008 Har en äldre V-bottnad sportbåt där akterspegeln (från nedersta delen i V:et och upp till överkant på motorbrunnen) varit 46 cm. Den tidigare ägaren har dock sågat ner den till 42 cm och haft en kortriggad Mercury 50 hp. Nu ska jag montera en Mercury 65 hp -69 på den och enligt instruktionsboken så ska den ha en akterspegelhöjd på 39,5 cm. Instruktionsboken säger oxå att bästa monteringen är när anti-kavitationsplattan ligger i linje med nedersta punkten på skrovet. Om jag mäter höjden mellan motorfästet och antikavitationsplattan så får jag ca 40,5cm. Frågan är om de där 1,5-2,5 cm gör någon skillnad eller om jag kan montera den på min 42 cm akterspegel? fördelen att montera den som den är innebär att nedre bulthålen passar med de tidigare borrade så då slipper jag laga gamla/göra nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Augusti , 2008 Hej, Som jag förstår det hamnar antiventilationsplatten 1,5-2,5 cm över köllinjen (nedersta punkten på skrovet)? Det är snarare en fördel om den kommer upp nån centimeter. Mindre del av växelhuset exeponeras i vattnet och ger därför mindre vattenmotstånd och lite högre fart. Nackdelen kan bli att propellern får tendens att slira (suga luft) vid (tvära) svängar. Jag gissar att det kommer att fungera utan problem. Att ha antiventilationsplattan jäms med köllinjen är bara en tumregel, utgångspunkt, men det går oftast att höja minst ett pinnhål (det är 18,5 mm mellan pinnhål), ibland 2 pinnhål utan problem. Omvänt, ju mer växelhuset sänks neråt destå mer vattenmotstånd och lägre fart och även risk för vattensprut runt motorn. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dodger 0 Postad 1 Augusti , 2008 Hej Bo Tack för svaret! du har förstått helt rätt, 1,5-2,5cm över nedersta delen på akterspegeln hamnar plattan. Jag tycker oxå att det borde fungera, eftersom den förra ägaren haft en motor som även den måste ha suttit på samma höjd. Känns som det är värt att prova då . / Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser