Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Hussen

nya problem b20

Rekommendera Poster

Det känns som om att efter varje fel jag hittar och fixar så uppstår ett nytt.

Jag har bytt till en elpump johnsson cm30 till slutnakylsystemet. Denna pump fungerade bra på testturen men visade sig sen ha en spricka inne i magneten. Garantibyte på pumpen och nu fungerar den.

Ett nytt problem uppstod, tempmätaren pendlar kraftigt trots jämna varv. Inget vatten i oljan upptäckt. Motorn känns inte speciellt varm trots att den går upp till rött innan den plötsligt dyker igen. Pumpen kollad och ger bra cirkulation (26 minutliter) .

Har någon en teori om vad det kan vara?

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kan tänka mig är:

Termostaten

Tempgivaren

Tempmätaren

Kabeln till tempmätaren

Luft i kylsystemet efter ditt pumpbyte

Går tempmätaren upp bara under belastning eller även vid varmkörning på tomgång?

Försvinner det vatten ur det slutna systemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tagit bort termostaten, systemet läker inte vatten frånsett när den blir het och det pyser ut genom expansionskärlet.

Kan det vara topplockspackningen som ger kompression ut i kylsystemet och stoppar, hejdar cirkulationen?

micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det bubblar i expansionstanken kan det vara topplockspackningen som gått. Prova med en ny (begagnad) tempgivare. Ohm-mät tempgivaren under drift, så ser du om motståndet varierar. Konstant ohm-tal så är det instrument/kabelfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var topplockspackningen. Det gav tryckte ut kompression i kylvattnet och bildade luftproppar som gjorde att tempen varierade kraftigt. JAg trodde att det med automatik skille bli grå olja då men det verkar som om packningen bara släppte ut komp till vattnet.

Så kan det va.

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...