Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Reine

Kaviterar vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Jag har en 28 fots motorbåt som har 2st VP 290HK V8or. När jag drar på från 6-7knop för att plana upp den, så kaviterar propellrarna kraftigt. För att sedan gå alldeles utmärkt när den väl har planat upp. Båten är väl relativt tung, och nu undrar jag om jag skall satsa på att förläng dreven (280drev) eller om jag skall ändra stigning på propellrarna. Finns det någon med erfarenhet runt detta, som skulle kunna ge mig en knuff i rätt riktning ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag kan tyvärr inte ge dig något råd, men vad innebär det att propellern kaviterar? mvh /ganska ny sjöman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det gummibussningar vid propellrarna? Jag har haft en större utombordare som gjorde exakt som du beskriver. Om det slirar kraftigt för att du drar på så tvekar jag på att det hjälper att byta propellrar - från bra grepp till slira kraftigt är för stor skillnad liksom. Min gummibussning (som sitter där som säkerhet för axlar i drevet om man går på grund) var utjänt och vid beslastning slirade propellern kraftigt ända tills belastningen var normal igen. Har tyvärr ingen aning om hur dina 280 drev med propeller ser ut vad gäller det. Det andra jag kan komma på är om dreven är alldeles för utvinklade när man skall över planingströskeln, då får man också liknande effekt... Några ideer. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att propellern tappar fäste i vattnet, så att motorn varvar upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken höjd skall dreven ha i förhållande till botten på båten. Har fått för mig att dreven ligger lite väl högt. Har därför funderingar på att montera 1 eller 4 förlängningar. Observera att detta är 280 drev utan tilt. Finns det någon som har erfarenhet runt detta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kavitationsplattan ovanför propellern ska ligga i ens med kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan man testa om propellrarna slirar i sin gummibussning. Finns det något moment som kan provas på något sätt om man tar bort dom ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett märke, med vattenfast penna eller nagellack, på propellern och axeln. Kör en runda och kontrollera sedan om märket har flyttat sig i förhållande till axeln. /Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag svaret på min egen fråga. Jag följde rådet från Iboat. Visst var det så, båda propellrarna hade släppt i vulkningen, ni kan tydligt se det på bilden. Så till våren blir det nya propellrar :-/

post-959-1394234315,0496_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lurade tydligen mig själv, när jag sa att det var propellrarna det var fel på. Jag har nu sjösatt, med nya proppar och nyrenoverade drev (Micab Marin). Felet kvarstår ?-) Nu behöver jag fler råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

pga.din vekt bak (2 motorer) burde du ha mont.trim plan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sorry...jeg så ikke at du hadde trim plan... men du har ikke powertrim. de drevene het 280 T. med ptrim og trimplan går det bedre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PÅ mig låter det som att du behöver en större stigning på propparna. Dom greppar ju inte i vattnet. Eller så får du gasa försiktigare. =( Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med kavitation bytte till en ProPulse propeller. Kolla, tror att dom även har för inombordare. Mitt problem med kavitation är som bortblåst (har super grepp nu), OK jag har tappat ca 1 knop i topphastighet men det var det absolut värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reine! Kolla med V8-killarna i klubben bredvid. Dvs Krippa&Co på Kalmarleden. Vet du vilka jag menar?/A16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om propellrarna kaviterar (eller snarare ventilerar) när när du går över planingströskeln kan det hjälpa om du modifierar propellrarna något. Lägg på en cup i bak-kanten och tunna ut framkanterna något på sugsidan. Det ger bättre grepp. Har du prövat att skifta sb och bb propeller? Det kan göra en hel del om du har v-botten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall kolla med Krippa. Och jag skall testa med att skifta propellrarna. Återkommer med resultatet. Jag skall även kolla tipset med cuppning. Propellrarna har varit inne på Propellertrim i vintras, så jag tog för givet att de är perfekta nu. Men jag hade ju faktiskt problemet även innan jag lämnade in dom. Tror även att jag behöver komplettera min frågeställning lite. Även när jag ligger i en konstant hastighet på ca 30-40 knop så släpper det lite. :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du fått fart på propellena än? om man har hissar så pass mycket att proppen kaviterar så skulle man behva en vass rostfri propp så att man får grepp man kan också bearbeta propellrna så att man får mera grepp i vattnet.

post-8039-1394234419,0894_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt provat det mesta ni föreslaget, men tyvärr kvarstår problemet. Funderar seriöst på om jag skulle sätta på en förlängningssats på dreven. Men det är ju gamla 280 drev, och jag vet inte om det är värt att köpa nya förlängningar till dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte prova o montera speedrails? Det sägs att dom minskar slirande proppar. Inte för att jag har ngn erfarenhet av dom men jag hörde nån snacka om det förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Låter ju som att du helt enkelt har fel proppar i förhållande till dina motorers effekt samt båtmodellen. Kolla in  http://www.lidingomarin.se/pdf/michigan.pdf - sök på  propellerinformation. Beskriver en del som du kanske kan ha nytta av.

 

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...