Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Coffeman

segelbåtskille som vill bli motorbåtskille

Rekommendera Poster

Hej! Har idag en segelbåt som jag är nöjd med men funderar ändå på att byta till motorbåt. En kollega hade saga 27? Hur är dessa båtar. Vad kostar dessa i årsdrift, vad drar de etc.?

Är det mycket jobb med motorn?

 

Funderar även på saga 24 el. andra snipor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eftersom det är snipor du talar om så blir ju farten låg och därmed låg försäkringspremie. Köper du t ex en Saga 27 med en liten diesel så lär den inte dra många droppar.
Rena driftskostnaderna lär bli blygsamma. Service på motorn, om du inte vill/kan göra det själv, och ev vinterförvaring om du inte förvarar den privat kan bli de tyngre posterna. Ser inte att det skall bli såvärst stor skillnad mot en segelbåt annat än motorn som får gå för jämnan då (fast många seglare kör ju motorn rätt mycket så...).
Tror jag har lite info om Saga 27 om du vill ha.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja det vore jättebra om du kunde maila lite info om saga 27. jag var o kollade på en idag från 70 talet tillsammans med en kompis. Är det något speciellt man bör kolla efter (motorns skick - motorljud - läckage, plastens skick etc?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skulle ha någon snipa liknande saga är det Fjord som gäller eller vilka mer finns det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att yanmar har grövre gods än volvo penta och därmed hållbarare i längden. Är detta sant och undra om det är lätta att byta ut dessa motorer eller om det är mycket nya delar förutom motorn som måste köpas till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns Caravelle 33, en mycket rymlig snipa med för och akterruff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Prislappen brukar starta runt 200.000 SEK med avikelser både uppåt och nedåt beroende på skick och utrustning. Själv tycker jag att Saga 27:an verkar vara en trevlig snipa, där man får både för och akterruff. Driften på en snipa är mycket låg om du inte behöver ha en massa andra människor att hjälpa dig med diverse saker.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en Saga 27 -71, och den fungerade alldeles ypperligt för oss. Billig i drift, 4-5 liter/tim. vid 6 knop. Jag är för mig att försäkringen kostade ca 1300,-/år.

Vi bytte upp oss till en Polar 29 och den är strået vassare. Dyrare i drift men betydligt rymligare, och även om Saga 27 är känd för att vara en stadig och trygg båt så är Polaren bättre i sjön. Vi trivs ypperligt med vår Polina.

Tyvärr så är det ganska så svårt att få tag på Polar 29:or.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan oxå gå in på www.caravelle33.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte låser sig vid att det ska vara en snipa så kan man ju också kolla på Nimbus26/2600 och Maxim. Betydligt rymligare sittbrunn med plats för 4 (och inte bara 3 som i Sagan), dessutom med dubbelsäng i akterruffen. Farten och driftsekonomin torde vara snarlik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att skriva 0,7 - 0,8 l/Nm. Det blir då lättare att jämföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coffeman,

Jag har nu mailat dig lite info om Saga 27.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...