Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
EliasJ

Tänka på vid köp av utombordare?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en jofa sport med en johnson 33hk års- 64. Men häromdan började motorn krongla igen, växeln hoppar ur när jag gasar på. Jag tycker det inte är någon idea att lägga ner mer pengar på motorn eftersom det har hänt förut och motorn är såppas gammal.

Så då bestämde jag att köpa en begagna motor års- 80 30 till 50 hk, som ska kosta max runt 10.000

Så nu till frågan : Vad ska jag tänka/titta på vid köp av begagnad utombordare ?

Tacksam vid svar Cool

Senast ändrad av EliasJ | 31 juli 2008 | 23:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kanske kan bli svårt att provköra den?
Men om det går så är ju jämna kompressionsvärden på alla cylindrar viktigt.
Kolla på tändstiften hur de ser ut, de kan avslöja en hel del hur motorn mår (såvide de ej bytts alldeles innan - finns info på webben hur man kan tolka stiftens utseende (sotiga, vita, blästrade, rena osv).
Att växelhuset har framtiden för sig dvs växellägena ligger kvar i fram resp back, att packbox är tät, propelleraxeln spikrak, oljan i dreven ej konstig färg (gräddvit tyder på vatten kommit in = lagren mm rostar), propellern hel och i balans. Att dödmansgreppet funkar. Om du kan provköra i sjön: startar lätt om korrekt startprocedur används (kall motor, med choke på), efter varmkörning stabil tomgång, vid körning att den orkar accelerera normalt och når motorvarvtal nära det maximala varvtalet som rekommanderas enl tillverkaren (se handboken).
Kolla att kylningen fungerar som den ska, dvs att impellern pumpar vatten ordentligt (många utombordare har s k skvallerrör där det skall vara en distinkt stråle med vatten som kommer ut när motorn körs i vattnet).
Servicehistorik kan bli svårt på äldre utombordare, man är i regel händerna på vad säljaren säger. Jag skulle nog skriva in i kontrakt om det inte går att provköra vid säljtillfället att köparen har rätt att häva köpet om motorn inte startar och går normalt vid provstart senare på din båt.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 01 augusti 2008 | 12:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bo,

Jag är väldigt tacksam för ditt långa och utförliga svar. Det var en hel del bra saker jag ska tänka på innan jag genomför ett köp!

Mvh//Elias Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och glöm inte att kolla hans kvitto så den inte är stulen. God tro existerar inte längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...