Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
nychswe

Bästa båten 6-8m

Rekommendera Poster

Hej alla båtintresserade!

Går i tankar om att bli båtägare, känns som en vettig hobby, nöje, familjegrej när barn, hund och kombibil hägrar. Har tittat på Flipper 620 och 717 (olika prisklasser men 717 är en båt jag alltid har hållit kär utseendemässigt, dock troligen för dyr), Har ni förslag på båtar i prisklassen upp till 300tkr (gärna billigare) och storleksmässigt 6-8m som är en bra familjebåt som passar i svenska vatten med dess nyckfulla väder? Vill kunna vara ute på sjön i regn och rusk inte bara solskensåka. Gillar även att åka vattenskidor men ser begränsningarna med en mer familjebetonad båt. Har haft båt i familjen tidigare, Ryds Hajen HT och old school båten Essi Sport, och gillade när man kunde sova över på sjön i HT-båten. Ett önskemål är att kunna ta båten på trailern och och åka iväg till den sjö man känner passar, inte bara ligga i hemmahamn.

Mvh Nytänd sjöälskare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du E körkort och ordentlig dragbil så du kan dra mer än vad B kort tillåter?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej inte E-kort men har gått i de tankarna då sambon har hästar och vi precis får dra transporten med nuvarande bil och med framtida båtägande känns det som en bra ide' med kort för tungt släp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett förslag, det må inte vara den bästa eller den mest ultimata båten. Men min första båt var en Nimo 22. Den är 6.50 x 2.40 tror jag, dom ligger ungefär på 120.000:-. Finns många motoralernativ, V 8, B 23, osv. Själv hade vi en V 8, en 305 cc drog ca 1,2 l/d toppade 37 kn. En stickkoj (dubbelsäng) under förarplatsen och 2 bäddar i fören.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla svaren! Många nya ide'er när man frågar, hehe, Ska plöja igenom så mycket tester som möjligt och titta på många båtar innan jag bestämmer mig. Har märkt att det kan vara stor skillnad på planlösning och utrymmesnyttjande i båtar av samma storlek. Är 190 lång och vill inte behöva krypa för mycket i båten utan ha vettig höjd på de flesta ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...