lakrits 0 Postad 31 Juli , 2008 undrar om någon vet litte om örnvik 530, för o nackdelar,funderar på att köpa en sådan men vet inget om denna model. tack på förhand mvh thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 1 Augusti , 2008 Bästa och snyggaste ht-båten från 1970-talet enligt mig. Djup v-botten gör att den går bra i vattnet, dessutom stabilt byggd med tjockt skrov. Godkänd för 140 hk och det är inte många 5-metersbåtar från 1970-talet som klarar den effekten. Välj en med hyggligt stor motor, 70 hk är absolut minimum. Båten planar inte riktigt bra förrens vid cirka 25 knop och med 70 kusar gör båten knappt 30 knop. En något större motor är därför att föredra, för man vill ju inte köra spiken i botten bara för att få upp båten i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Augusti , 2008 Hej, Har mailat dig lite info jag hade på den båten. /Bo Senast ändrad av bossee | 01 augusti 2008 | 20:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 1 Augusti , 2008 Jag har en örnvik 530 från 78-79, mycket trevlig båt för pengarna, den enda nackdelen jag kommer på direkt är väl i så fall att den är/blir baktung lätt då man gärna sitter i soffan bak, blir varmt å kvavt att sitta under hardtoppen, men i helhet är det en underbar båt, även fast man kör så det smäller hårt i skrovet av de höga vågorna så känns den aldrig otrygg, stabil, även i lite sjö, givetvis blir den stötig i lite sjögång, den väger dock bara 500 kg är det värt kostnaden att sätta dit dämpande/fjädrande stolstativ tro ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 1 Augusti , 2008 Jag håller med dig. Har också märkt det. Tre personer i baksätet, full tank och en förare strax akter om midskepps gör helt klart båten baktung. Kan tänka mig att det är extra illa om man har en tung fyrtaktare på akterspegeln. Den egenskapen tror jag visserligen att det är fler lätta båtar som dras med... Men som sagt, 25 knop tycker jag behövs för att få båten att plana ut ordentligt. De nyare 535 och 565 modellerna har ju inget baksäte. Måhända för bättre viktfördelning? Annars gillar jag baksätet starkt. Soliga dagar är det perfekt att ligga där och sola. Vad har du för motor på din? På sidan som handlar om Örnvik 530/535/565 står det att de rekar 90 kusar och dom behövs. Det är i alla fall min erfarenhet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 1 Augusti , 2008 jag har en gammal yamaha 115 från -82 , men det funkar bra. i söndags var vi ute och åkte , 4 vuxna och 4 barn i 8 års åldern, gjorde 30 knop enligt gps lite tungt att komma upp i plan var det , men sen gick det finfint har dessutom en fast tank monterat på 120 liter, å den sitter ju längst bak så klart., nu var det dock bara ca 70 liter i den vid tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rolandmusic 0 Postad 2 Augusti , 2008 Tjenare! Jag stämmer helt in med föregående inlägg. Baktung med 3 personer i aktern plus förare. Tar ganska lång tid för att komma upp i fart och plana ut. Jag har ändå en stinkande gammal 115 hästars Evinrude. Då den väl kommer upp i fart är det stötigt värre och smäller hårt. Jag måste dock hålla mig runt 17-18 knop annars sätter den sig i baken igen och börjar asa sig fram. Man vill gärna inte åka under hard top i färd. Kvavt och instängt dessutom obekvämt och ett himla liv från skrovet. Detta utrymme blir lite outnyttjat. Bara jag och sambon i lungt vatten däremot.. då planar den runt 15 knop utan problem. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lakrits 0 Postad 3 Augusti , 2008 tack för tipsen ,,, denna 530 jag tittar på sitter motorn 60 till 70 centimeter ifrån akterspegeln har någon sett någe sådant på en båt innan motorn är monterad på beslag som sitter ihop som i en tre kant. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 3 Augusti , 2008 Det låter inte som att du är riktigt nöjd Roland... Allt är ju förstås relativt, men om man jämför med andra ht-båtar i femmetersklassen från 1970-talet tycker jag att Örnvik 530 är bland det bästa valet man kan göra. Båten har ju tämligen mycket v-botten, ungefär som båtar görs nu för tiden. Det bidrar ju till att båten behöver relativt hög fart för att gå upp i plan, men också till att göra färden mindre stötig jämfört med mer flatbottnade konstruktioner. Själv tycker jag att båten går riktigt mjukt, men det beror väl på att jag även har viss erfarenhet av gamla stötiga flippermodeller, sportbåtar och annat där man verkligen skulle behövt njurbälte... En stor amerikansk DC går väl förstås mjukare, men den väger betydligt mer än 500 kg i torrvikt... Har du provat att trimma ned stäven? Kvavt under hard topen? Visst, men det är ju också trevligt att kunna krypa in där som skydd för vinden eller om man överraskas av någon regnskur. Den möjligheten saknas ju i en helt öppen båt. Det finns väl för och nackdelar med allt? Jag hade gärna velat prova en Fjordling 17 någon gång. Jag tror den har ungefär samma egenskaper som en Örnvik 530. Den verkar i alla fall ha skapligt hög planingströskel, speciellt med tung motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smartfritid 0 Postad 3 Augusti , 2008 Allt är ju förstås relativt, men om man jämför med andra ht-båtar i femmetersklassen från 1970-talet tycker jag att Örnvik 530 är bland det bästa valet man kan göra. Båten har ju tämligen mycket v-botten, ungefär som båtar görs nu för tiden. Det bidrar ju till att båten behöver relativt hög fart för att gå upp i plan, men också till att göra färden mindre stötig jämfört med mer flatbottnade konstruktioner. Själv tycker jag att båten går riktigt mjukt, men det beror väl på att jag även har viss erfarenhet av gamla stötiga flippermodeller, sportbåtar och annat där man verkligen skulle behövt njurbälte... Jag tycker det är en rejäl och bra båt, men lite stötig det kan jag hålla med om. Den jag en gång ägde hade en 200 Yamaha på aktern och en rostfri tank under durken på 200 liter, samt förarplatsen framflyttad. Den var tung, snabb och törstig. Drog en repa Västra Mälaren - Rasta i Sthlm tor en dag och ja det kostade nog 100 liter... En annan minnesvärd färd var Gävlebukten dit jag trailade båten för att fota Express SM. Blåste ganska friskt och gick hög sjö som inte jag var van att köra en HT i. Huuuu vilka flygfärder det blev, men båten höll... Det här är 8-9 år sedan och i dagarna har jag skaffat en Uttern 495 HT (halvplanande) och jag är förundrad över den mjuka gången. Jag är imponerad! Nu går ju de två båtarna inte att jämföra med varandra, med det är HT-båtar båda två och alla båtar är ju kompromisser och just nu passar det mig bättre att mjukt fara fram i 15 knop istället för att flyga fram i 50 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser