Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
krjohans1

Honda 130 funderingar...

Rekommendera Poster

Jag är på gång att byta ut min gamla Yamaha 130 2-takt mot en begagnad Honda 130 4-takt som jag hittat väldigt förmånligt. Det som gör mej lite osäker på att slå till är att Hondan har gått över 900 timmar (årsmodell 2001) vilket jag tycker är rätt mycket. Den har varit på en trollingbåt och därmed körts mest på tomgång.

Jag undrar alltså om motorn kan ta nån skada av så mycket tomgångskörning?

Min båt är en Yamarin 5810 och med Yamahan går den 44 knop, kan jag vänta mej samma topphastighet med hondan eller stannar det vid ca 40?

Båten borde väl bära 225 kg galant eller hur?

mvh Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla så motorn inspekterats för sprickor i motorblock och cylinderblock. Det gick ut information från Honda Marine för några år sedan om detta och motorn kunde inspekteras hos en Honda verkstad. Tror det lämnades 10 års garanti för det fall sprickor kan uppstå senare.

Tror jag skulle passa en motor som gått såpass många timmar, speciellt om den gått mycket på trollingvarv. Cylindrarna tror jag inte mår så bra av så mycket lågvarvskörning men det beror väl på hur den körts dessemellan.

Vikten är en klar nackdel också med sina 225 torrvikt (utan olja, propeller osv). Kan ev bli lite väl tungt åt din Yamarin 5810. Men är du säker på att den klarar att bära en så tung motor så lär det i och för sig funka med 130 kusar på den.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 31 juli 2008 | 19:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vilket sätt kan cylindrarna ta stryk av sån körning? Något som kan kontrolleras med kompressionstest? Och vad ska kompressionen isåfall vara?

Vet egentligen inte hur bra båten bär men har sett några med 150 hk 4-takt och dom har inte sett ut att ligga speciellt lågt.. Vad är viktskillnaden mellan 130 2-t och 130 4-t?

Det blev många frågor... Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...