Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Businessman

Sea Ray 240 Sundancer eller Bayliner 2355 CS???

Rekommendera Poster

Hej

Jag är lite sugen på att skaffa större båt, då vi upptäckt att vår Nimbus 22 Nova är något för liten för den använding vi avser.

Har tittat lite på olika Daycruisers i 24 fotsklassen, vilket verkar lagom för oss. (2 pers)

Har sneglat lite på Sea Ray 240 Sundancer -96-00, Bayliner 2355 CS -96-99, Four Winns 238-97-98 samt även Regal 242 Commodore.

Kan ni ge mig lite konstruktiv hjälp i mitt båtval. Vad bör jag tänka på?

Sedan får ni gärna komma med förslag på andra järmförbara båtar i storlek kring 24 fot med midcabin, toa, kök osv.

Jag har tänkt mig att den får kosta mellan 280-330.000:-

Det jag funderar över främst är kvalitet, andrahandsvärde, planlösning, säkerhet.

De flesta DC:s är ju importerade utan sötvattenkylning, hur ska man ställa sig till det?

Sen kan jag ju även passa på att fråga om det är någon som har någon passande båt till salu?

Tacksam för svar.

mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en Nimbus..funderar du väl knappast på kvalitet som du skriver, om du tittar på en Sea ray eller en bayliner....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon av dom uppräknade som har sämre kvalitet så är det väl Fourwinns. Bayliner från dom årtal är ju ok men det är ju endå Regal å Searay som är de bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommenderar Sea Ray som är en erkänt kvalitetsbåt och den klart lysande stjärnan av USA båtarna och har i de senaste testerna i en svensk båttidning samma kvalitet som sina Nordiska konkurrenter. Så syrliga kommentarer som denna kunde användas på åttiotalarna men inte nu längre................

Senast ändrad av WaterWolf | 31 juli 2008 | 22:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har själv en Sea Ray 250 sd -97 som jag varmt kan rekommendera med större pentry och riktig toa än SR 240. Jag fick känslan av att det är lite bättre kvalitet i en Searay än en Bayliner när jag letade båt förra året.Har åkt ca 200M på semestern nu och det har funkat perfekt förrutom en trasig termostat i motorn      /elniklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle jag inte kunna fundera på kvalitetsskillnaden mellan Sea Ray, Bayliner, Regal osv. på grund av att jag har en Nimbus idag?

Jag tänker inte dra igång någon form av kvalitetsjämförelsedebatt mellan nordiska vs. USA-båtar.

Frågan var snarare vilken amerikanare ni med erfarenhet rekommenderar om jag funderar på amerikansk DC i ovan nämnda storlek.

Men tack för hjälpen...

Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla som har förstånd att svara seriöst och utan smutskastning.

Det är till stor hjälp i mitt val av ny båt. Gärna fler infallsvinklar och svar, mottages tacksamt.

Elniklas, jag ska ta mig en närmare titt på 250 SD...Kanske inte är så dumt alternativ. Vad har du mer för spännande info om denna modell? Några särskilda punkter man bör tänka på, någon särskild årsmodell? Planlösning variation mellan årsmodeller m.m

//Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har också kikat på Sea Ray 250 SD och riktigt sugen. De fördelar jag hittils hittat på 250 är bla. scarndäck ingång genom mittenfönstret. En klar fördel anser jag. Skillnader i årsmodeller som jag hittat är att från år -98 så är det skinn nere i u-soffan och pentryt har lite mer trä. -98 och framåt är klart snyggast inuti men den är dyrare och ovanligare.

En sak som jag älskar med den båten är de härliga sofforna i sittbrunnen. Tycker dem är rikigt schyssta. Vad gäller motorn är det som du säger, väldigt ovanligt med sötvattenkylning. Kan dock för lite om motorer för att veta för/nackdelar med det.

Mangemask

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er!

Finns många fördelar med 250 bla peken i fören som gör det lättare att komma iland vid öar .Modellen tillverkades bara till -98   ,-97 och -98 är lite mer igenbyggda i aktersoffan och så har de tidigare årsmodellerna ofta mindre snyggt tyg i klädsen inne i kabinen.vad det gäller kylningen på motorn så tror jag inte att det finns någon orginal monterad sötvatten kylning men därimot så finns det en hel del båtar med nyare motor och då kanske också sötvatten kylning monterad.jag tror inte att det är någon fara med sjövattenkylning men det kan säkert vara olika beroende på vart båten har gått sina år i Usa .Det finns båtar därifrån som har gått i insjöar hela tiden istället för Floridas salta vatten och starka sol.

/ elniklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket motoralternativ bör man satsa på? Någon med erfarenhet?

Nu närmar sig mitt beslutsfattande Sea Ray 240 eller 250 Sundancer....

Tack på förhand

//Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle försöka hitta en 5,7 litersmotor, helst med insprutning. Sötvattenskylning är önskvärt, men inte så vanligt på de båtarna.

Har du kollat på Glastron, Monterey, Maxum, Larsson, Regal, Mariah m fl eller är det enbart Searay och Bayliner som är aktuellt?

Senast ändrad av Patrik_ | 01 augusti 2008 | 15:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Patrik

Tack för input.

Jag håller egentligen de flesta dörrar öppna. Men i nuläget lutar det åt en Sea Ray, men samtidigt finns det ju väldigt mycket prisvärt att välja på däribland Maxum, Regal, Caparral, Glastron osv.

Men jag ska nog som du säger kanske satsa på en 5,7 med insprutning.

Någon som har några andra åsikter i valet av motor?

Tack för hjälpen

// Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Christoffer

vår familj köpte en Regal 242 under försommaren, och har nu kört ca 40 gångtim och gjort ett tiotal övernattningar måste säga att vi är nöjda med båtens fina utrymmen, vi är två vuxna och två barn. Det vi tittade extra efter när vi valde båt var sådant som soffan på däck där tillbringar man mycket tid, (har tittat på nyare bayliner men de har två soffor i olika nivåer), ett rejält kapell typ camper, en bra och lättskött toalett att det sedan satt en volvo penta 5,7 gjorde inte saken sämre.

Lycka till.

Mvh Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bosse

Tack för engagemanget.

Regal 242 låter som ett vettigt alternativ. Såg en som ligger på Blocket.se nu. Den verkar inte så dum. Är er båt svensksåld eller importerad? Har ni upptäckt några speciella fel/brister eller svagheter hos båten. Tacksam för så mycket info som möjligt.

Du får gärna skicka bilder på båten till mig. Vore kul att se hur den ser ut. Verkar inte finnas så många i Sverige?!

Mail: christoffer.dahlberg@hotmail.com

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...