Skogis1970 0 Postad 31 Juli , 2008 Funderar på att skaffa mig en ny båt. Har bla tittat på Yamarin 4730. Hur fungerar konstruktionen för självläns/regnläns på en Yamarin 4730? Tycker hela lösningen ser konstig ut, dvs med en slang som går igenom aktertoften ut på akterspegeln under vatten linjen. Någon som har egna erfarenheter? //Skogis1970 Senast ändrad av Skogis1970 | 31 juli 2008 | 12:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 31 Juli , 2008 Jag har en liknande båt men där självlänsarna går ut på sidorna och strax ovanför vattenlinjen när båten är olastad. Fungerar bra så länge man är färre än 4 personer för då rinner det till bakvägen innan man börjar gasa på. Har en ventil i aktertoften som man kan stänga av självlänsen med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Juli , 2008 På Yamarins båtar med självläns har du intaget till självlänsen (i regel en grövre skrovgenomföring) och sen ett rör som mynnar ut strax ovan köllinjen i akterspegeln. Utloppet har en gummiflärp som tillåter vattnet att komma ut men inte in om man backar med båten. På röret sitter även en avstängningskran. På min Yamarin 5820/58BR ser det ut så här: Se bilden. Ser inget konstigt med detta. Enda grejen kan vara att om man sitter många i aktersoffan på en båt med självläns kan det då p g av att skrovet kommer lägre i vattnet leda till att vatten kommer ut på durken/golvet. Har inte hänt i min båt men jag åkte i en annan Yamarin i sommras, en 5910, och där kom det in vatten från självlänsen när det var många som satt på aktersoffan. Stänger man självlänsen slipper man detta förstås men risk man glömmer öppna den sen när man lämnar båten för dagen. /Bo Senast ändrad av bossee | 31 juli 2008 | 18:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser