Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
LelleDuns

5 minuter

Rekommendera Poster

Min 30hk Mariner -89 startar bra och går bra, men efter 5 minuter lägger den av.
Ibland tvärdör den, typ att man vrider av med nyckeln, och ibland blir det baaahhh - bfffmmm om ni fattar.
Verkar inte spela någon roll hur mycket gaspådrag jag har.
Ibland är det bara att rycka igång med ett drag och ibland får jag rycka mycket (startmotorn funkar inte...)

Jag tycker den funkar sämre med belastning, dvs om man är fler i båten.

Förslag och idéer?

Please!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som det kan vara tändspoleln?Händer det bara när den blir varm?Hadde en motor som jag höll på att bli galen på den la av så fort den blev varm.Det konstiga var att det blev gnistor på stiften när jag kollade.Trodde då att det var förgasaren som var kass men nej då.Det visade sig efter halva sommaren att tändspolen var def.Bytte spolen sen var allt ok .Du kan få den upp mätt innan du köper en ny eller beg i så fall.mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan motorn lägga när den blir varm pga av en defekt tändsploe? Tycker den borde stanna oavsett om den nått gång temp eller inte...

Förklara gärna, ja inte förstå... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga: Det framgår inte om du kan starta motorn på nytt efter ett tag när den svalnat. Om så är fallet tror jag att det kan vara tändstiftet som är fel. Kan bli för varmt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer att dåliga tändspolar ofta är värmekänsliga och slutar fungera när dom blir varma. Det talar dock emot att den går igång direkt (då är tändspolen rimligen fortfarande varm). Börja med att utesluta kondensvatten i tanken/förgasarna genom att slå i några flaskor K-sprit samt att tömma bränslefilter och förgasare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...