Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
asyvan

Max motor 40hk, vad händer om jag sätter 50hk?

Rekommendera Poster

Med en båt godkänd för max 40hk motor, vad händer om jag sätter 50hk på den? Hondas nya BF50 väger ju som Yamaha och Mercury 40hk motorer... men är det annat som kan bli problem? Polis, försäkring, etc?

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så liten skillnad kommer inte spela någon roll för båtens gång, manövrering, fart etc. Tycker t o m att tillverkarna många gånger sätter (tvingas) sätta väl låga max gränser för motorn. Kan bero på att jag för några år sedan köpte en större styrpulpetare med en 115 hk Yamaha V4 på. Gissa om den gick bra :) Efter att ha ägt det ekipaget känns allt klent. Det var förstås i överkant. Glömmer aldrig när jag körde i kapp och förbi en 9 meters racingbåt med två förare som satt eftervarandra. Då gjorde vi 46 knopp med fiskespöna stående i hållarna bak på båten och själva stod vi upp bakom styrpulpeten. Förarna av den andra båten tittade på varandra och vek av in mot land.

Det enda du behöver tänka på är att kolla upp med försäkringsbolag så att de försäkrar ditt ekipage. Vet när jag skulle försäkra den båten att 2 av 3 försäkringsbolag sa nej med hänvisning till att motorn var alldeles för stor. Den gick dock att försäkra både hos länsförsäkringar och något bolag till.

I mitt fall så var båten för baktung så att jag var tvungen att byta båtplats och helst lägga till med aktern mot bryggan för att inte få översvall i aktern.

Sedan gäller det som alltid att köra med huvudet och har man en för stor motor på, väsentligt för stor som i mitt fall med den gamla båten att anpassa farten och inte göra några häftiga girar i högfart.

Mitt långa svar är alltså att det inte ska vara något problem men kontrollera med försäkringsbolaget innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar

Finns det fler med erfarenhet av dylikt, med försäkringsbolagen?

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar ett försäkringsbolag försäkringen på din båt med större motor så gäller den.

Jag hade en båt med max motorstorlek 70hk. på den båten klämde jag dit en motor på 100hk.

Det var två bolag som inte ville ta sig an och försäkra båten.

Frågade mitt bolag rakt ut om vad som händer om det inträffar något.

Fick till svar att har vi godkänt försäkringen med din motor så gäller den.

Däremot.. ljuger du om topphastigheten (det finns en gräns vid 40knop) att båten går långsammare än 40 knop och så gör den mer och något händer.

Då är man rökt enligt bolaget.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Samma erfarenhet som jag. Har någon någonsin råkat ut för att ett försäkringsbolag kommit och provkört toppfarten på en båt? har svårt att tro att det skulle ske. Har något allvarligt = dyrt hänt borde de ju vara nogrannare att kolla upp och andra sidan har något allvarligt hänt blir det ju ofta svårt att kolla upp ekipagets toppfart med motor och båt kombination.

Ofta är ju allvarligt = motorhaveri, motorstöld, båtstöld, förlisning, hål i skrovet, brand, osv. Blir svårt att testa toppfart om något av detta inträffat. Är det mindre skador borde det knappast vara lönsamt att skicka ut någon för att testa toppfart.

Ett läge då det ju i och för sig kan vara väldigt viktigt är ju om man åsamkar någon annan skada och har brutit mot försäkringsvillkoren. Hur försäkrad är man egentligen om man t ex orsakar en kollision med personskador som följd. Inte täcker väl den ordinarie båtförsäkringen det?

Senast ändrad av Malarnara | 01 augusti 2008 | 10:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bekant som övermotoriserade sin båt - inte mycket men ca 20 hk mer.

Akterspegeln fick en rejäl spricka och det krävdes arbete för att fixa det.

Kolla upp försäkring först. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du säger det. Min akterspegel såg inte ut att vara original heller utan säkert reparerad och sedan förstärkt med stora plåtar. Gissar att det gjorts efter någon sprickbildning. Men då hade jag 115 hk istället för ca 60 hk rekommenderade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall handlar det om 50hk istället för 40hk på en Alu-båt (funderar på en Silver Beaver)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du köpa splitterny Silver Beaver?
Om ja så skulle det kunna bli problem med garantier om det skulle bli nåt problem t ex med sprickor runt akterspegeln p g av de 10 extra hk. Men jag tror det måste till mer än bara 10 extra hk för att det skall hända nåt rent hållfastighetsmässigt. Jag vet ej hur mycket högre toppfart du skulle få med en 50 hk Honda jämfört med en 40 hk men det kanske ligger på närmare 2-3 knop snabbare toppfart. Inte säkert båten beter sig pålitligt i den högre farten. Men kör du med huvet borde det inte vara nåt problem. De 10 extra hk lär vara rätt bra att ha när ni blir många i båten typ 4-5 pers. Snabbare upp i planing och väl uppe i planing kan du ha lite lägre varv än med en 40 hk (lägre förbrukning och lägre buller).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 01 augusti 2008 | 21:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Bosse...

10hk extra ger inga sprickor på akterspegeln.

Det handlar mer om försäkringsbolaget tar försäkringen eller inte.

IF och trygg hansa brukar vara smidiga vad det gäller försäkringar.

Atlantica och Länsförsäkringar tar inga båtfärsäkringar där man har mer hk än vad som båten är godkänd för...

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp de måste testa om det går fortare än 40 knopsgränsen fär att man ska bli rökt.

Men händer det så är man illa ute...

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget generellt att Länsförsäkringar inte gör det i alla fall då de var ett av få bolag som tog mitt extrema ekipage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom totalvägrade i mitt fall.

70hk godkänt

Och jag hade 100hk.

Trygg Hansa tog det direkt och sedan IF.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

polaren har en 40hk på en Buster S
kan säga att den båten varken ser o går bra
tar in en hel del vatten där bak om han saktar ner för snabbt

dom flesta rek. motorer efter vikten på 2tak

30hk Suzuki 2takt väger 60kg
40hk Suzuki 4takt väger 90kg

min HR465 har 60hk som max men jag kör med 50hk efter som den passar den båten bäst
det skiljer ca.60kg mellan 50 o 60hk

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som händer när det gäller motor o båt är att du får en mycket bra båt/motor komination. Hade själv en 40 Hk. 2takt ( Suzuki ), som jag sålde och satte dit den nya Honda BF50D. Den ökade ca.2 knop i maxfart och sjöegenskaperna blev likvärdiga. Den är mycket tyst och bränslesnål i marchfart ca. 4500 v. Då ligger jag i  22-23 knop. Förmodligen är denna motor en av dom absolut bäste 50 Hk. som man kan köpa. Vad jag har läst och kommit fram till, så har andra stora märken på marknaden, Honda BF50 som förebild för sina motorer.

När det gäller försäkringen, så verkar det som det inte är några problem att försäkra denna kombination enl. tidigare insändare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men det är den motor som dom säljer flest av.

Har haft 3st och varit lika nöjd med alla.

Ser att du har insprutningsmotorn, den är inte dum.

Men det är samma block som den gamla BF50.

 

Jag ringde för skojs skull och frågade på en försäkring.

En Bella 530 Excel som man max får ha 115hk på

Frågade om jag fick sätta dit en Honda 135hk.

Det var inga problem, bara jag inte ljög om topphastigheten.

Det var inga problem om den gjorde över 40knop heller, men då var det en svindyr premie.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Honda BF50 väger 90kg, precis som övrigas 40hk motorer... det är därför jag tycker det vore vettigt att sätta den på en båt maxad för 40hk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så är jag mycke nöjd med Honda'n. Att blocket är detsamma spelar nog ingen roll, tror inte dom har några kända fel.

Det var inga fel på Sukin heller, den saknade eltilt/ trim och jag blev så trött på att lyfta upp och ner den hela tiden ( vi har det så grunt runt stranden och bryggan där vi bor ).

När det gäller försäkringen och sätter dit en 135'a, såklart att båten inte gör över 40 knop när man tecknar försäkringen, man har ju en gammal knopmätare i båten ( vaccum ) me dålig slang oxså. Ha - Ha - Ha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som hände mig när jag ville få en 40 hk motor monterad på min RYDS 480S från 1995 är att den marina jag skulle anlita vägrade med hänvisning att det stod max 30 hk på blåa skylten (gamla blåa skylten från före EU tiden) och att det skulle vara olagligt för dem att göra så.

Stämmer det ? Jag misstänker att de bara ville sälja en ny båt till mig ?!?! Det kostade mig  pengar att hyra trailer för att få båten både dit och tillbaka.

Monteringen gjorde jag själv, tog ca 12 timmar och sparade 4000:- och jag är helt säkert att jobbet blev bättre gjort.

Hur som helst så försäkrar Altantica denna modell med upp till 40 hk, så jag fick försäkra den där även i fortsättningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt det är bara i fall de skulle hända något som kan påvissa att det är för stor motor så har de ryggen fri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...