Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Micklar

Båten äntligen provkörd, frågor om B20

Rekommendera Poster

Provade precis båten ordentligt för första gången sen vi köpt den. Det hela började i början på juni när vi sjösatte, men då fanns det vatten i bensintanken som kleggade igen förgasarna. Det har vi åtgärdat, och skulle idag prova ordentligt (med bogserhjälp i standby).

Specarna på min båt är Selco 18 Cabin med AQ130C/200 C-drev. Propeller 14*17

Båten kommer upp i ca 3600 varv, och toppar då 22 knop enl GPS. Jag vet att propellern är för grov, men jag ska också justera upp drevet till översta hacket på lägesaxeln (har ej elektrisk powertrim). Min bogserkompis sa att hela båten fram till fören är i vattnet i planingsfart, så det bör ju hjälpa lite med att höja hacket på drevet.

Men, nu till mina frågor. Temp-mätaren pendlar mellan halva röda och någon cm in på det gröna. Ny impeller för säsongen och inget vattenläckage någonstans. Är det normalt med så hög indikering på mätaren eller är det fel termostat?

I slutet på provkörningen lossnade en frostplugg i framkant på toppen och i samma veva så stannade motorn. Jag hade motorhuven stängd så vattnet har säkert sprutat runt ordentligt i motorrummet, men vilken del tror ni att det sprutade på så att motorn stannade? Fördelare, tändspole, luftmunstycke på undersidan till förgasaren?

Vore kul med lite feedback och råd då jag är rätt ny på det här med inombordsmotor.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just ja, kom precis på en ytterligare fundering. Varför lossnade fryspluggen? Är det sånt som bara kan bli när motorn är lite äldre och rostig, eller finns det någon annan underliggande orsak?

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du Micke, jag vet inte var jag skall börja.

 

Vi tar väl den tunga biten först. Vad jag kunde se så hade du köpt den 69:a Selco för en summa som de flesta som hyr en båt några veckor betalar och man får det man betalar. Med andra ord räkna inte med att få så mycket för de pengarna som du köpt båt för. Du har fått ett skrov, motor, drev och lite tillbehör en bonus är ifall allt också fungerarGuld.

 

Ifall vi diskuterar motorn så är denna troligen sjövattenkyld. Detta betyder att det under årens lopp samlats en massa slam i blockets vattenutrymmen. Vilket med tiden gör att ex kylningen av kolvarnas när dessa är runt nedre dödpunkt nästan är obefintlig. Detta medför att kolvarna/motorn blir väldigt varm ifall man belastar denna och risken ökar att kolvarna nyper. Därtill medför sjövattenkylningen att gjutjärnet utsätts för kraftigare rostangrepp än vanligt ifall man hade en värmeväxlare och glykol i motorn. Varför en berättigad fråga är om det finns något gods kvar efter närmare 40 år. Men å andra sidan är det ganska lätt att slänga i en före detta bilmotor och förhoppningsvis kunna köra, om inte 40 år så kanske 20 och det är väl inte så dåligt heller.

 

Nu till en del av dina frågor: Tempmätaren pendlar; Kan vara nästan vad som helst. Sätt en stektermometer mot blocket och avläs tempen i stället. Mät gärna på fler punkter för att förvissa dig om att tempen håller sig inom ex 5 grader. En lagom temp på din motor är något under 90 grader.

 

Frostpluggen som åkte ur. Kan bero på att denna rostat sönder (sitter ingen rf marinplugg i)  att blockets anläggningsyta rostat eller  en kombination av  båda. Eller så är det så enkelt som att den bara inte ville vara med längre (hände  mig för en  10 år sedan).

 

Att det sprutat vatten kring en B20 gör inte så mycket. Jag tror att motorn varmnöp och stannade.

 

En i mina ögon lämplig propeller till din båt är en standard 15x15. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för intressant feedback. Jag har från början varit helt inne på samma spår som du med att man får vad man betalar för. Jag har aldrig räknat med att motorn skulle funka, men det är klart att man hoppas. Egentligen betalade vi en spottstyver för båten med tanke på att båtvagnen i princip var obegagnad. Jag har också räknat med att byta motorn, eller i alla fall blocket till ett fräscht bilblock men det hanns helt enkelt inte med innan sjösättningen i sommar. Den stora fördelen med inombordare är ju att man får en ersättningsmotor för max 1000 kr, så länge man håller sig till bilmotorer och flyttar över de marina komponenterna.

Värmenypning låter inte helt omöjligt om jag tänker efter, men jag ska ta med stektermometern på nästa provtur när jag fixat frostpluggen. Färgen på vattnet som nu ligger under motorn var ju inte allt för mysig, så din slamteori är säkert helt riktig. Vid vilken temperatur skulle du gissa att motorn nyper?

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd nu för att berätta om fortsättningen.

Den gamla motorn var helt slut. Den hade värmenupit på alla cylindrar och även en kolvring som gått sönder. Lyftarna var urholkade och kantiga, kammen var kass, ventilerna var helt fel i spelet, alla lager också slut! Kontigt att den gick alls när man väl såg hur den såg ut inuti.

Vi tog ett block från -74 och borrade till 92 mm, köpte nya kolvar med flat kolvtopp till B21E. Monterade också en värmeväxlare. Vi använde en biltopp med de större ventilerna från -74 och har även bilvattenpumpen till motorns kylvatten, impellerpumpen finns kvar och matar värmeväxlaren, oljekylaren och avgaslimpan. För att kunna göra denna dubbellösning behövdes ett extra remhjul på höger sida av motorn framifrån sett för att få bort remmen från impellerpumpen.

Det som återstår att lösa är bestyckningen på förgasarna. Just nu känns det som att det blir för lite bensin till motorn. Har nu samma förgasare som på gamla motorn, dubbla solex.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...