Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Mr_Cool

Amerikansk BR

Rekommendera Poster

Hej, funderar på att köpa mig en Amerikansk BR och ha som bad, sol och wakeboard båt. Det finns ju en hel del märken att välja på och man har ju hört en del elaka rykten om kvaliten. Så nu undrar jag om hur det ligger till och vilka märken man ska sattsa på? Tittar på båtar runt 5,5 - 6m. Eftersom jag ska dra wakeboard med den och vill kunna lasta den om så behövs med fatsacs (vattensäckar som fylls med vatten för att få mer tyngd i båten) så jag tror nte 3,0L motorn på 135hk räcker utan det får bli V6'an på 190hk. Har sett på nätet att det skiljer en hel del i pris om kollar på t.ex Bayliner och Sea Ray. Man får en 06'a Bayliner 185 för samma pengar som en Sea Ray 185 04'a kostar. Tacksam för råd, tipps, tester, egna erfarenheter, Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite ovetande om vad en Amerikansk BR är???Skäms, en DC vet jag vad det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
190 hk räcker inte, du bör upp på V8 med 220-250 hk om du ska ha Fatsacs och någon medpassagerare.
De båtar jag har testat med Fatsacs ligger på 320 hk. men det kanske är lite väl mycket med tanke på bränslekostnader och att du skall köra lite fritidskörning

Jag har provat både Bayliner och Sea Ray, det är jättefina båtar, men jag fastnade för Caravelle Interceptor 232 BR,(7 meter) den har en snygg design, går grymt fint i sjön, har goda fartresurser redan med en 5.0L V8 med 220hk, och gott om plats.

// KP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BR är Bowrider dvs sittbrunn även i fram och amerikansk är väl just båtar från det landet exempelvis sea ray, bayliner etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en FourWinns Horizon 200. 6 meter lång, V8 med 270 HK.

Åker mycket Bräda och jag tycker en är perfekt. Ingen Fatsack behövs. Riktigt bra vågor med den stabila V8:an i aktern. Har byggt en löstagbar Pilon också så nu är den riktigt rolig att åka bräda efter. Suverän sola/bada-båt. Sittbrunen i fören gör den stor och rymlig när man är 4-6 pers som vill sitta och sola en stund och umgås i båten utan att behöva lägga till och gå iland. Faktum är att jag det senaste året bara brukar gå till en lugn vik och ankra och bada från båten. Inget behov av att gå i land finns nästan längre.

Satsa på en med minst v6:a om du vill kunna åka mer än 2 i båten och dra någon på bräda. Ju starkare motor dets lättare är det att komma upp på brädan. Det är en ren fröj att ligga med vår V8:a och slököra i 27 knop och sedan stämpla för att flyga upp i 40 knop med ett härligt drag i nacken.

FourWinns håller mycket god kvalite och är ett par snäpp över Sea-Ray, Bayliner, och Mariah och flera amerikanska båtar. Byggstilen skiljer sig något från de svanska tillverkarna men jag gillar den snygga designen och inte allt för höga fribord. Den vettig badplatfor mär ett måste om man skall åka bräda. Sötvattenskyling är ett stort plus också.

Lycka till med båtköpet

Senast ändrad av basdanne | 31 juli 2008 | 11:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, idag kör jag med en Ryds 520 GTS med en Honda 75 4-takt, utrustad med ett skylon torn, har inga problem med lite folk i båten och en fatsac på 250l att dra upp någon på bräda med den båten. Kan tänka mig om man vill lasta ned båten för wakesurf att en V8 behövs eller än bättre en towboat, som har en special moddad motor för wakeboard etc. Men för endast wakeboard borde det räcka med sexa. Frågan är bara hur törstig 4,3 liters sexan är med förgasar motor, pris skillnaden till en modern motor är ju ganska markant... Massa pengar som man kan lägga på soppa istället...

Senast ändrad av Mr_Cool | 31 juli 2008 | 21:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

En polare köpte nyligen en Sea Ray med 4,3l 190hk

Jag har en Bella 512 Excel med honda 90hk

På 20 distans drog hans båt 30 liter 1,5 liter distansen

Min drar 10 liter på samma sträcka. dvs 0,5 liter distansen

Slutsats: Ta din nuvarande förbrukning och gånga den med 3.

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ooops, känns som där föll förgasar motorn, verkar dock som nyare Four winns 180 har en modern 4cylindrig motor på 180hk. Borde ju räcka med den och den borde vara mycket snålare i bränsleförbrukningen? Appropå Bella 512 Excel så hade jag en sådan för ett par år sedan med en 90 fyrtakt och den var snååål... Hade bara trycktank i den och de 25litrarna räckte till många wakeboard åk och dra badring med Cool /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...