Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Malarnara

Tråd om ankare

Rekommendera Poster

Har sökt i forumet men kunde inte hitta någon generell tråd som om olika ankare. Själv hade jag dålig koll på detta ska erkännas tills jag läste Vi båtägare nr 8 2007 förra året. Efter att ha läst deras stora ankartest och konstaterat att draggen som jag hade var rena skämtet och knappt dugligt som reservankare i mitt fall.

Efter artikeln åkte jag direkt till Jula och köpte ett sk bruce-ankare (kopia) från Jula som gick på ca 350 kr samt en bra kätting för att hålla ned det och en rejäl ankarlina på 30 m. I testet hade Bruce-ankaret en draghållfasthet på 120 kg i sand och 130 i lera. Släpper det har det 65-100 kg konstant dragmotstånd. En större drag lossnar vid 35-40 kg i samma test.

Nu mer är det kul att ankra då jag vet att ankaret biter och om det skulle släppa förmodligen får nytt grepp.

Har sett många fritidsbåtar som är utrustade med helt fel ankare, oftast plätten eller en underdimensionerad dragg. Då ett dåligt ankare är lika med en stor säkerhetsrisk om det börjar blåsa upp och/eller motorn stannar på fel plats.

Vore intressant att höra lite erfarenheter av just olika ankare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valet av ankare beror till stor del på vilken botten man har att tillgå samt om det är för övernattning eller bara en enklare utflykt där man har koll på båten. Har flera kompisar som haft båtar under många år på västkusten och de har enbart använt dragg även när de gjort övernattningar i naturhamn, själv skulle jag nog vilja ha en brucevariant i det fallet. Vi har bara kört med dragg i år och det har inte varit några problem när vi varit ute på utflykt.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med Bruceankare o det har aldrig släppt, än... Så det byter jag inte mot något annat ! //Lamon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag har alltid haft båt i Norrtälje/Väddö arkipilagen och använt en vanlig Dragg i alla år utan problem, mycket lerbotten så Dragg passar bra. I min nya styrpulpetare har jag faktiskt två 3,5 kilos Draggar!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste samma artikel i Vi båtägare. Fick med en 10 kg dragg till båten men har nu kompletterat med en Bruce kopia på 7,5 kg till en dc dom väger ca 2 ton. Draggen är lättare att stuva men vid övernattning och vid svall är Bruce ankare överlägset. Åker bara i Sthlms Skärgård Larsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Håller till mycket runt Grisslehamn/Singö och haft problem med just dragg (10kg) som draggar. Spelar ingen roll om det är tre meter kätting 40 m lina ute (ca 10m vattendjup) så draggar det ändå.

Har nu ett Bruce ankare på 10kg som sitter som gjutet med samma kätting och lina på samma ankringsställen ;-)

Båten ca 2,5 - 3 ton tung halvplanande träbåt.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglar i Stockholms skärgård för det mesta och kör med 10kg:s Sea Grip med några meter kätting. Har aldrig släppt för mig, peppar, peppar. Sitter som berget. Det är också lättstuvat i hopfällt skick. Har dock en liten nackdel med sin bredd i utfällt skick och sina vassa flyn: lätt att skada sig eller båten om man inte är uppmärksam. Kryssarklubben har f.ö gjort en intressant test av vår vanligaste ankartyper, som hittas här:

http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/index_ankring.htm

//Ilkka

Senast ändrad av Icesteppe | 30 juli 2008 | 22:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har både ett Breeze 7,5 kg och plätt 10 kg i båten som väger ca 2,6 ton. Min erfarenhet av dessa typer när det gäller lerbotten är att plätten litar jag helt på, Breezeankaret tar en liten stund att fastna i lerbotten men väl där sitter det bra. Men plätten känns överlägsen...testat i Mälaren o även i min lill pöl Runn. Plätten kräver rätt ryggställning o tar sin lilla tid att få loss, men det sitter!!!!!!Ju mer svall o rörelse destobättre sitter det!!

Breeze använder jag vid förtöjning i fören vid bad-ankring,några timmar. Plätten när jag ligger för önatt även där det finns trafik med svall, sover lugnt med plätten nere!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som bruce-ankaret är populärt och uppskattas av många. Själv tycker jag det är överlägset. Har även använt plätt för många år sedan men antagligen på fel sätt. För mig har plätten alltid betraktats som ett tillfälligt fiskeankare eller broms. Men som sagt jag måste ha användt det på fel sätt.

Egentligen kan man ju inte säga så mycket om ett ankare innan man testat det i hård vind eller svall. Det är ju då ett bra ankare skiljer sig från ett mindre bra. Dvs att man övernattat i flera nätter utan problem med ett visst ankare säger ganska lite om ett ankare om det är lugnt väder. Då fungerar säkert vilket ankare som helst. Är super nöjd med bruce-ankaret i hårt väder. I lugnt väder är det kanske inte det smidigaste ankaret. Intressant med dig som råkat ut för att det lägger sig på sidan. Har jag inte råkat ut för ännu, vad jag vet. Inte heller testet i Vi Båtägare råkade ut för det. De gjorde 4 kast på dels sand- och dels lerbotten. Med dykare och kamera. Har du kätting mellan ankare och ankarlina? Kan säkert påverka hur ankaret lägger sig och ligger vid drag.

Innan jag läste artikeln hade jag förutom fel ankare inte heller någon kätting.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har använt Danforth med dåligt resultat för många år sedan och sedan Bruce 7,5 & 10kg med mycket goda resultat. Jag har dock i år bytt ut mitt ankare i fören mot ett Delta 10kg pga att det fäller sig själv samt kommer upp rättvänt smidigt i samarbete med mitt nymonterade ankarspel (funkar sämre med Bruce i det hänseendet), det har funkat toppen så här långt i säsongen!

http://sv.lewmar.com/products/index.aspx?lang=1&page_id=11

http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/af02.htm

http://sv.lewmar.com/products/index.aspx?lang=1&page_id=431

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid bytt ut draggar till Bruce-kopia med gott resultat.

Förra båten (Albin25) köptes med 10kg dragg. Bytte dirkt till 7,5 kg Bruce, 3m kätting och 40m lina. Båten vägde ca 2 ton.

Fick med förtöjningspaket till nya båten (Yamarin58BR) dvs 5kg dragg och 1m kätting.
Draggade första gången vi la till vid en ö, även tillfället därefter. Bytte till 5kg Bruce-kopia och 2m kätting. Därefter inga problem. Har 40m lina och lägger alltid ut ganska mycket, 4-5 gånger djupet. Har kvar draggen med 1m kätting och lina som reserv. Fick kasta i det förra helgen för att justera båten då vinden vred sig och risk att gnaga på en segelbåt. Slapp ankra om. Bra att ha med som reserv, men enbart som reserv.

Nackdelen med Bruce är att den är skrymmande - men det får man väl tyvärr acceptera.

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bytt från plätt till Bruce och ångrar inte en sekund bytet. Vid senaste ankringen så kom ankaret inte i så långt ifrån båten men trots att det kom en massa svall så låg båten still.

båt 1500kg
Ankaret 7,5kg
Ca 2m kätting

Senast ändrad av ErikG | 01 augusti 2008 | 00:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd. Något att beakta är kanske risken för att man förlorar ankaret? Detta hände mig senast för några dagar sedan i gästhamnen i Sandhamn, där jag helt enkelt inte kunde få upp mitt bruceankare (fick kapa linan helt enkelt). På macken sa man att det händer hela tiden pga kättingar m.m. på botten. Nästa gång kastar jag INTE ner mitt rostfria bruceankare där...

Jag har en Anytec 622 SPD som med motor väger ca 1000 kg. Vilket ankare ( reserv) skulle ni rekommendera till mig? Hur tungt bör det vara? Har kört med 7,5 kg, men det kanske är överdimensionerat? Lever i tron att det är bra med ordentlig säkerhetsmarginal...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att konstruktionen påverkar mer (eller till stor del) jämfört med vikten. Det bör räcka med ett 5-kg Bruce/Breeze. Plus kätting osv osv.

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...