Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
lazyjack

Inombordare vs Utombordare

Rekommendera Poster

Hej Alla.

Jag vet varken in eller ut. Förra ägaren till min Fin-gal 28 har kastat ut motorn (en VP MD1) eftersom den inte fungerade längre. Antagligen är cylindern slut eftersom det kommer olja i bränslet. Jag har den gamla MD1:an kvar fast urplockad. Det sitter nu en utombordare men tyvärr är det svårt att manövrera den samtidigt som man försöker styra båten.

Frågan är om jag skall satsa på att dra ner reglage till utombordaren i sittbrunnen eller om jag skall hitta en annan diselmotor, alternativt försöka laga den gamla MD1:an?

Frågan är vilka bättre begagnade diselmotorer som får plats i min Fin-gal?

Tips mottages med största tacksamhet.

Mvh, Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Anders Lazyjack

Det jag vet om om MD1, jag har själv en sådan i min Fingal, är att de är nästan outslitliga och min är extremt soppasnål.

Det jag vet åsså är att just Fingal är väldigt svår att backa med och det är nästan omöjligt att backa annat än i en stor cirkel oavsett om man kommit upp i styrfart och hur rodret står.

 

Utombordare kan vara svår att nå fysiskt men borde ändå gå att använda just i hamnmanöver för man kan ju lätt svänga runt den. Ev kan man koppla till lite förlängning till vxlspaken och gasen och rorkulten. Styr man med både det vanliga rodret samt snurran samtidigt kan man svänga runt med små radier.

 

Det blir svårt att råda dig men jag skulle satsa på snurra och sedan renovera MD1:an och sätta tillbaka den fast med ett annat drev.

 

Håller själv på med en konstruktion där propellern hänger i en lodrät axel och som går att vrida runt 360 grader valfritt istället för den vanliga propellern.

När det blir klart kan jag svänga runt på en femöring och åt valfritt håll så det kommer att göra susen. Detta är dock inget för vanligt folk för det krävs tillgång till verkstad och maskiner.

Så jag föreslår att du satsar på snurran. Det är segla du skall trots allt och inte gå för motor mer än nödvändigt.

 

Du kan skicka privat email om du vill så kan vi snacka mera personligen.

Vill gärna veta mer om din Fingal, antecknar i det lilla privata register jag håller på och bygger upp om de olika båtarna och deras historia allt eftersom det kommer in svar.

Så hör av dig är du snäll.

Lycka till med snurran och Fingaln.Glad

Hälsingar,

Kalman

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman.

Tack för ditt svar. Jag har förstått att du vet massor om Fingal 28. Självklart så skall jag försöka gräva fram all historia om min båt. Jag är nu på väg till Sverige och skall ha semester i 3 veckor. Det blir första gången som jag ser min båt i verkliga livet. Min pappa och broder som också är seglar folk har mycket positivt att säga om båten men det jobbigaste är att backa som du redan vet.

Jag tänker därför redan på vilken lösning jag skall välja. Det lutar nog åt att jag försöker fixa min gamla MD1:a. Jag fick nyligen kontakt med en kille i Göteborg som kan sälja en ny kolv och cylinder till mej. Det borde lösa mitt problem. Den förra ägaren bytte kolvringarna men det hjälpte inte, vilket då tyder på att cylindern är slut. Det känns som att det inte finns så mycket annat som skulle kunna orsaka detta felet.  

Jag skall självklart gräva fram allt jag kan om historien för min båt. Enligt uppgift så skall det finnas en hel del papper som följde med båten vid köpet. Jag hoppas det skall bli en intressant läsning. Jag kommer att dela med mig av alla uppgifter som jag kan få fram.

Din konstruktion låter väldigt intressant. Att svänga runt en långkölad båt på en femöring låter som en utmaning. Jag håller alla tummarna för att det skall bli som du tänkt.

Du kan skicka mail till thuresson.anders@gmail.com 

Ha det fint och lycka till med din konstruktion!

Mvh, Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Intressant.

Innan du köper kolven, kolla  vad som egentligen är slitet /trasigt eller ur funktion.

Ny kolv med övermått kräver ju slipning av cylindern.

Det kan ju bara vara fel på toppen eller på ventilerna.

Topplockspackning eller sprucken top.

Ventiler brända eller snedlslitna eller glapp och otät styrning.

Viiserligen kan man slipa om cylindern men om den ser OK ut, ingen vändkant eller inte alltför oval så behövs det inte. Skulle hellre satsa lite pengar i så fall på att byta vevlagren och kolvbussningarna.

 

När du monter motorn så kolla att du kan dels komma åt att lossa den lucka som gör att du kommer åt och in i vevhuset. Man kan byta vevlagren den vägen! Ny korkpackningsmaterial köper du på Biltema för 40:-

Dels att du kan göra rent den vägen inuti och tvättar ur bottenslammet. Det där med att byta olja genom att bara suga ut den gamla räcker ej. Det blir avvlagringar kvar.

Dels så kan du tappa av oljan via den vanliga pluggen vilket inte är dumt.

På min båt var det förbyggt så jag tog bort en massa dumma trä/plyfa konstruktioner och kan nu tappa ur oljan resp kommer åt luckan.

Bara som ett tips alltså.

Sedan har jag i min tur fått god hjälp av Stickan med att fixa enkel och billig tempmätare och givare. Det fungerar bra.

 

Skickar dig email snart.

Var har du hemma hamn?

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman.

Toppen lär vara okej och packningarna är byttes när den förra ägaren bytte kolvringarna. När det gäller ventilerna så vet jag ingenting just nu. Själv är jag elektronikingenjör och inte maskin specialist men visst har jag skruvat en del tidigare. Har dock kompisar och bekanta som är proffs så det blir väl att byta lite tjänster med varandra :-) El och elektronik är i vart fall inga problem för mej.

Det tråkiga är att det förra ägaren kapat propelleraxeln. Han påstod att han inte fick ut axeln på annat sätt. Han har sedan plastat igen genomföringen. Det kräver en hel del jobb och investringar för att få min gamla MD1 på plats igen men å andra sidan så är detta också en chans att göra en del förbättringar så jag är därför tacksam för dina tips. 

Min hemmahamn är Karlskrona.  Jag har endast seglat i Blekinge skärgård och där har jag mycket lokal kännedom. Det är en klurig skärgård på sina ställen eftersom det är mycket sten och grunda partier som man får passa upp med. Det är värt besväret eftersom det finns många fina platser att besöka och det är inga problem att hitta en egen liten ö om man vill vara för sig själv en stund. Om du inte varit i Blekinge så kan jag varmt rekomendera det.

Var håller du själv till?

Mvh, Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...