Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Wind_Rode

Göteborg -> Stockholm

Rekommendera Poster

Tjena.

Jag har fastnat lite för en motorbåt i gbg området men bor själv lite syd om sthlm, så frakt är alltit en rolig sak att lösa :)

Tanken slog mig och min sambo att vi kanske kan slå ihop frakten med semestern genom att köra den hem genom göta kanal.

Har ni någon uppfattning om den verkliga sträckan mellan Göteborg och Stockholm, samt vad vi behöver tänka på vid en eventuell resa?

Båten är en 22fots dc bensinare med en förbrukning på ca 1,1L/dist.

Tusen tack på förhand för svar!

Mvh, Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får räkna med ca 1 vecka för kanalturen. Det går inte att skynda på för dels är det fartbegränsningar och sen begränsas det av slussarnas öppningstider. Så tidsmässigt tar kanalen omkring 1 vecka.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båtköpet. Som bonus lär ni få en helt fantastisk båttur. En liten brasklapp måste jag ändå lägga in eftersom ni har en bensinare. Det kryllar inte av tankställen. I Göteborg, Vänersborg och Trosa vet jag att det finns soppa. (Åkte själv sträckan och lite till för något år sedan)

Du har skrivit att båten har en bensinare men inte vilken och förbrukningen hur har ni kommit fram till denna. I och kring kanalen tar man det lugnt (5 - 6 knop) så soppaförbrukningen lär inte vara så avskräckande. lycka till och god tur/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar.

Nitro: Båten har en VP AQ205 v6 och enligt säljaren en snitt på 1,1l/nm i marsch (23-27kn).

Så vad den drar i 5-6kn vet jag inte, men hoppas det är mindre :)

Du som gjorde resan förra året, du råkar inte veta hur många dist det är? Och jag har ju skrivit sthlm när jag faktiskt ska till just Trosa Glad

Jag har förstått att gbg till söderköping är ca 210dist, men jag vet inte hur långt det är därifrån och till Trosa

Mvh, Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagts mackar är det ont om, när du kommer ut ur kanalen vid Mem så finns det soppa i Stegeborg, om nu macken finns kvar, en bit ut i Slätbaken. Annars så är ju ett alternativ att gå ner farleden mot Yxnö-Norra finnö och på precis andra sidan bron finns det mack vid Lagnö. Blir ca 8-9 distans extra, då man annars normalt viker av vid Fårholmens fyr för vidare färd mot Arkösund och upp mot Trosa. Arkösund finns det också mack men dom har haft problem med soppan, den har tagit slut flera gånger plus vatten i tankarna om man får tro lokaltidningarna.

Sedan att båten går på 1,1 liter tvivlar jag på. har v6:an jag också på en 21 fots Coronet skulle nog säga att förbrukníngen ligger runt 1,5-1,7. Men din tilltänkta båt kanske är väldigt lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ca. 11mil mellan Söderköping och Trosa landvägen. Det borde bli något längre sjövägen. Kanske 70-75 Nm.

1,1 l/Nm i marchfart? Bara att gratulera i så fall. I 5-6 knop skulle jag gissa på 0,6-0,7 l/Nm.

När du kommer till Vänern kan du tanka bensin i Hörviken på Kollandsö. Det är nästan halvvägs till Sjötorp. Jag tror att Mariestad också har bensin. Därefter är det mycket magert med sjömackar. Ta med några jeepdunkar och en hopfällbar paketkärra (finns på Biltema), för det blir lite promenader för att få tag i bränsle. Kärran är även bra att ha när man går och handlar mat, om man tar med en kylväska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågor om hur mycket den drar har kommit upp, men ingenting om tankstorleken.

Motala har sjömack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...