Wind_Rode 0 Postad 30 Juli , 2008 Tjena. Jag har fastnat lite för en motorbåt i gbg området men bor själv lite syd om sthlm, så frakt är alltit en rolig sak att lösa Tanken slog mig och min sambo att vi kanske kan slå ihop frakten med semestern genom att köra den hem genom göta kanal. Har ni någon uppfattning om den verkliga sträckan mellan Göteborg och Stockholm, samt vad vi behöver tänka på vid en eventuell resa? Båten är en 22fots dc bensinare med en förbrukning på ca 1,1L/dist. Tusen tack på förhand för svar! Mvh, Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 30 Juli , 2008 Du får räkna med ca 1 vecka för kanalturen. Det går inte att skynda på för dels är det fartbegränsningar och sen begränsas det av slussarnas öppningstider. Så tidsmässigt tar kanalen omkring 1 vecka. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 Juli , 2008 Grattis till båtköpet. Som bonus lär ni få en helt fantastisk båttur. En liten brasklapp måste jag ändå lägga in eftersom ni har en bensinare. Det kryllar inte av tankställen. I Göteborg, Vänersborg och Trosa vet jag att det finns soppa. (Åkte själv sträckan och lite till för något år sedan) Du har skrivit att båten har en bensinare men inte vilken och förbrukningen hur har ni kommit fram till denna. I och kring kanalen tar man det lugnt (5 - 6 knop) så soppaförbrukningen lär inte vara så avskräckande. lycka till och god tur/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 31 Juli , 2008 Tack för svar. Nitro: Båten har en VP AQ205 v6 och enligt säljaren en snitt på 1,1l/nm i marsch (23-27kn). Så vad den drar i 5-6kn vet jag inte, men hoppas det är mindre Du som gjorde resan förra året, du råkar inte veta hur många dist det är? Och jag har ju skrivit sthlm när jag faktiskt ska till just Trosa Jag har förstått att gbg till söderköping är ca 210dist, men jag vet inte hur långt det är därifrån och till Trosa Mvh, Danne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2755 0 Postad 1 Augusti , 2008 Hej Gå in på Göta kanals hemsida så får du säker några tips om hur långt det är //Kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Augusti , 2008 Som sagts mackar är det ont om, när du kommer ut ur kanalen vid Mem så finns det soppa i Stegeborg, om nu macken finns kvar, en bit ut i Slätbaken. Annars så är ju ett alternativ att gå ner farleden mot Yxnö-Norra finnö och på precis andra sidan bron finns det mack vid Lagnö. Blir ca 8-9 distans extra, då man annars normalt viker av vid Fårholmens fyr för vidare färd mot Arkösund och upp mot Trosa. Arkösund finns det också mack men dom har haft problem med soppan, den har tagit slut flera gånger plus vatten i tankarna om man får tro lokaltidningarna. Sedan att båten går på 1,1 liter tvivlar jag på. har v6:an jag också på en 21 fots Coronet skulle nog säga att förbrukníngen ligger runt 1,5-1,7. Men din tilltänkta båt kanske är väldigt lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 1 Augusti , 2008 Det är ca. 11mil mellan Söderköping och Trosa landvägen. Det borde bli något längre sjövägen. Kanske 70-75 Nm. 1,1 l/Nm i marchfart? Bara att gratulera i så fall. I 5-6 knop skulle jag gissa på 0,6-0,7 l/Nm. När du kommer till Vänern kan du tanka bensin i Hörviken på Kollandsö. Det är nästan halvvägs till Sjötorp. Jag tror att Mariestad också har bensin. Därefter är det mycket magert med sjömackar. Ta med några jeepdunkar och en hopfällbar paketkärra (finns på Biltema), för det blir lite promenader för att få tag i bränsle. Kärran är även bra att ha när man går och handlar mat, om man tar med en kylväska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petta1 0 Postad 1 Augusti , 2008 Frågor om hur mycket den drar har kommit upp, men ingenting om tankstorleken. Motala har sjömack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser