Lunde 0 Postad 30 Juli , 2008 Jag börjar bli trött på höga bränslepriser och funderar på att byta till snålare motor. Det sitter en AQ 130 A med 250-drev i min Ancas 24 och den drar ca 1,2l/distans. Har någon förslag på annan mindre bensin/dieselmotor? Jag har inte obegränsat med resurser så jag snackar om en begagnad motor och helst kunna behålla drevet. Jag har sällan bråttom så en marchfart på ca 7-8 knop duger utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 31 Juli , 2008 Visst är bensinen dyr men dieseln har ju ett ännu högre literpris. En diesel drar väl lite mindre men om man tänker på kostnaden för ett motorbyte får man nog köra länge innan det lönar sig. Vad drar din AQ130 i 7-8 knop? 1,2l/distans låter lite mycket i den farten men å andra sidan i underkant om man ska åka planande i ca 15 knop. Jag bytte för övrigt till en diesel i min förra båt, se i min sjöbod, men kör nu på bensin igen med en ny AQ130 i min Ancas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 31 Juli , 2008 OJ, du får många liter soppa för kostnaden att byta till en diesel. Sänk i stället hastigheten från 7 - 8 knop till 5 - 6 knop. Så sjunker också förbrukningen /M. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser