Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
svantos

90 hk på uttern 6300?

Rekommendera Poster

Är sugen på uttern 6300 där många har 90 hk monterad och frågan är om det räcker eller ska man satsa på lite fler hästar på en gång.vad får man för fart/förbrukning med resp. hk?

Ett annat dilemma är probox eller ej,vad är egentligen bäst?

tacksam för svar så hoppas ja att jag hinner njuta av sjölivet denna sommar.

Mvh S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan båt med 115 hk.Jag har åkt med 90 hk men tycker inte de kommer upp  så bra i plan.Hörde med en som satte 140 hk 4 takt på sin probox (ej tyngre än 140 på en probox) den båten hade aldrig gått så bra,druckit så lite.PERFEKT,Susuki lär ha satt tyngdpunkten på motor så den tyngs närmast aktern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min svärfar har en Uttern 6300 som jag har kört en del. Den har en 90 hkr Yamaha 2-takt från 90-talet på en Probox. Den drar över litern per sjömil. Jag har ingen koll på farten då knopmätaren är paj.

Det är verkligen ingen båt som inbjuder till någon racing så i mina ögon är en stark motor inte så intressant om man inte kör med väldigt mycket vikt ombord.

Däremot för 2-taktaren ett eländes oväsen! Jag har haft en egen båt (en Flipper) med en 130 hkr Honda 4-takt och skillnaden är enorm vad det gäller buller. Det är också STOR skillnad på bränsleförbrukningen. Med Hondan körde jag på runt 0,7 liter per sjömil.

En större motor drar normalt en smula mindre än en mindre på samma båt men det blir svårt att motivera det högre priset.

Jag skulle säga att 100-120 hkr 4-takt är optimalt för Uttern 6300. Det räcker rätt bra med 90 hkr också.

Senast ändrad av weedogt2 | 21 september 2008 | 22:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kör med en Suzuki DF90 med probox. Topp 28 knop.

1. Tomgång (trolling), 2 knop, 0,7 l/tim (0,35 l/nm)

2. Drygt 5 knop, 2,7 l/tim (0,51 l/nm)

2. 6 knop , 3,7 l/tim (0,61 l/nm)

3. 7,5 knop, 8 l/tim, (>1 l/nm!)

4. Marsch ca 22 - 23 knop, ca 18 l/tim (0,78 l/nm)

5. Topp 27,9 knop , 28,4 l/tim

Mätt med Lowrance mototinterface.

Betr. proboxen tycker jag den är bra, man hissar ju motorn enkelt under gång, bra om man trailar båten också, man behöver ju inte tilta motorn.

Lycka till!

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att TomasS inte varit aktiv sen 2013, men det kanske poppar upp ett mail om man skriver här.

Vad hade du för propeller på din DF90?

Varvtal vid 27,9 knop samt marsch?

Med vänlig hälsning Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...