Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
comfort32norge

Byte motor Comfort 32

Rekommendera Poster

Hej :)

Jeg skal bytte motor i min comfort 32 og må byte motorbeddingen (Motorbädd).

Er det noen som har erfaring eller tips til meg?

(er fra norgeFörvånad)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper Pentas D1 30 med tillhörande drev, får du ett par järn med som du fäster i den gamla motorbädden, den bildar då den nya bädden , sen är det bara att lägga dit motorn och skruva fast allt. D1 an är betydligt mindre så det blir gott om olats över, gjorde detta förra säsongen på en annan båt ioför sig men systemet var enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns adaptersatser även till Vetus 3.28an. Vi har kört vår ca 50 timmar i sommar och är mycket nöjda med den instllationen. Tror den är en hel del billigare än VP alternativet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns några bra alternativ till motor. Volvo, yanmar, Nanni, Vetus, Lombardini och Beta. När jag valde motor så lät jag två saker bestäma passformen (passar i båten) och priset. Volvo och Yanmar är dyrast Lombardini är modernast. Till slut blev det en Nanni den var lätast att få att passa i min båt och priset var ok. Dom flesta är bygda på Kobota motorblock och kvalitet mäsaigt äer det ingen större skilnad. Få lite måt och pris och jämför med motorumet i din båt efter ett tag så är beslutet lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lombardini  eller vetus  verkar vara mest för pengarna..   om man skall segla runt jorden och inte kan meka  så skall man välja vp som har ett omfattande nät.  även yanmar m.m   men ack så dyra. säker 20.000-30.000kr mer är lombadini o vetus.   men inte bättre  man betalar för service nätet  m.m

sen finns det ju väldigt mkt  billigare motorer än tex lombardini och vetus.   typ halva priset.  och en tredjedel av en vp o yanmar. men dom är från kina. yanmar kopior deras  80tals block.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte motor och drivsystem i en Conqubin38 förra vintern. Det blev en Lombardini 1003 med S-drev i st f Yanmar 15 med rak axel. Orsaken till att jag valde Lombardini var helt enkelt att det är en modern konstruktion med state-of-the art insprutningssystem och överliggande kamaxel. S.drevet för att det var enklare att montera än att bygga en ny motorbädd på fri hand. Lombardinis motorbädd garanterade att allt passade perfekt.

Comfort32 har, enligt sailguide, S-drev så du behöver bara byta motor om du kan hitta en som passar till din befintliga bädd. Flera motorfabrikanter har adptrar för Volvomotorer, innbär detta att man också kan nyttja den befintliga bädden och S-drevet? Om ej, hur standardiserad är S-drevets bälg? Passar Volvobälgen i andra motorbäddar?  Jag bytte allt, det var enklast så, allt passade perfekt. Kanske du skall sälja ett begagnat S-drev, det finns en marknad.

Räkna också med att byta propeller Det är inte säkert att den nya motorn har samma varvtal/nedväxling som den gamla.

Jag har gjort en lång och pratig dokumentation av mitt arbete. Om du vill ha den så kan jag maila över den. Om jag minns rätt sedan jag tittade på en C32-a så är motorrummet ganska högt. Lombardinin var 60 - 80mm högre än den gamla Yanmarn så jag fick bygga om en del inredning, något du då borde slippa. Jag hade kontakt med Rodahl Marin i Lidköping. Deras support var mycket bra. 

Tänk på att du måste ha hyfsad temperatur för plastjobb!

//Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...