Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
bayliner2755

Startproblem bayliner 2755

Rekommendera Poster

Hej

Ibland när jag skall starta så när jag vrider om startnyckeln så händer det inget men om jag testar igen så brukar det funka ibland får jag göra 3-4 försök (skall slussa Dalslandskanal nästa vecka så det blir en del starter)

nu undrar jag om någon kan ha en aning on vad bet är som krånglar,kan det vara tändningslåset eller det finns väl en brytare så den bara kan startas i friläge eller kan det vara startmotorn som vill pensionera sig tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Börja med att kontrollera dödmansgreppet/kontakten så att inte den är glapp, ganska vanligt..

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkar det som att startmotorn inte går runt? I så fall är det inte mikrobrytare eller dödmansgrepp i och med att dessa enbart bryter tädningen. Jag skulle tro på glappt tändningslås om det inte ens klickar och om det klickar så är det troligen solenoiden i startmotorn som är på upphällningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör inte samma misstag som jag. Har bytt alla dyra saker i elsystemet innan jag kom fram till att det va tändningslåset. Ett sätt jag såg det ganska tidigt, men inte drog rätt slutsatser var att mätarna rörde sig väldigt slött, framför allt voltmäteren. Kontrollera vad du har i batteriet och uppe på tändläget på låset. Det ska vara samma antal volt med väldigt liten skillnad. Volt mätaren ska i så fall också gå upp i läge som motsvarar antal volt. Har du ett bra batteri så ska mätaren hoppa upp på grönt ller motsvarande fält. Jag hittade orsaken genom att mäta med en multimeter med ljudsignal. På det nya låset är signalen hög och ren medan på det trasiga så sprakar de i läge 1 och är död i läge 2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...