Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst Tommy

Lång eller kort rigg?

Rekommendera Poster

Gäst Tommy

Har kommit över en Flipper 470S från 83 som jag ska förse med motor och nu har jag hugg på en Evinrude 50 med KORT rigg. Passar denna motor på båten? Är det någon som vet och kan utveckla det? /Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort rigg är 15 och Lång rigg är 20 så det är bara att mäta på båten. Från kanten på akterspegeln ner till kölen. Du kan ju jämföra med min båt också. Den är kortriggad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tommy

OK!? Är tanken att propellern ska vara helt och hållet under kölen lägsta punkt?? Är 15 ett standardmått för alla kortriggade motorer/båtar? /Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Robert

Hej, jag har för mig att kavitationsplattan, vingen ovanför propellern skall vara i linje med båtens lägsta punkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är alldeles rätt men den ska inte vara för långt ner eller upp det opptimala är som sagt vid kavitationsplatta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kort rigg på mig ockelbo B16. vilket det inte ska vara eftersom vid tvära girningar så skär motorn luft och det låter inte så värst bra :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Micke

Flipper 470 ska ha lång rigg. Kavitationsplattan (plattan ovanför propellern) ska ligga nivå med eller straxt ovanför båtbotten. På en 470 kan du normalt montera motorn med någon tums hissning (ovanför botten) utan problem med kavitation. /Micke

post-0-1394234279,7008_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hissat min motor ca 30-40 mm. Måste man palla under motorfästet med en list eller dyl. eller kan man lita på att den sitter ordentligt ändå? Akterspegeln är förstärkt med rostfri plåt och motorn (55 hk) är bultad med 4 st M10.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...