Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
busterowner

Johnson 35hk, riggkonvertering och elsystem

Rekommendera Poster

Tjena,

jag har en utombordare Johnson 35HK från -76 som går som en klocka.

Nu har jag bytt båt (Buster) och måste förlänga riggen, jag tar gärna emot tips och idéer om hur man gör dett på bästa och mest ekonomiska sätt. Köpa förlängar-kit eller försöka hitta gammal motor med lång rigg och byta delar...??

Nästa fundering.... I nya båten satt fint och nytt reglage så jag kastade det gamla som var i uselt skick. Dessvärre finns ingen startnyckel på det nya.

Jag tar gärna emot tips om det är möjligt att starta med återfjädrande knapp eller om man måste ha en startnyckel- lösning. Vart gör/ går de 5 olika kablarna till.. Jag har Röd med lila rand, Vit, Blå, Blå med vit rand och lila med med vit rand.

Jag tar tacksamt emot alla kreativa svar.

Ha en bra sommar på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena igen, det var dålig feedback på mitt inlägg.....

Jag tänkte ändå, för att dela med mig till andra, berätta hur jag löste frågan med elen mellen reglage och motor. Den röda med lila rand är , den vita går till startmotorn och den lila med vit rand går till aut choke, de andra två har jag inte brytt mig om. Slutning mellan röd och vit startar således motorn, och slutning mellan röd och lila ger choke alt stannar motorn.

Problemet med riggen har jag inte löst än, men det är nära nu.

//Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.. blev lite nyfiken på din lösning med riggen... går det att bara byta em kort rigg mot en lång från en likadan motor? Kan ev bli aktuellt för mig med..

Mvh/

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste byta ut drivaxeln o förlänga kylvattenröret ett förlängnings stycke eller en längre skarv till växelstången samnt en riggförlängningsstycke,knappast lönsamnt på en så gammal motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om jag var otydlig....:-)

Jag menade att jag skulle skaffa en långriggad som har trasigt vxlhus och flytta över min rigg/vxlhus till den motorn..  Skulle det gå enkelt?

Lars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå igen, ledsen för sen respons....

Jag fick tag på ett förlägningskit till motorn innehållande mellanbit, drivaxel, kylrör, växelpinne. Detta kostade 2500:- begagnat.

Jag vände på båten och genomförde bytet ståendes i vattnet upp till knäna, svårare än så var det inte och båten går kanonfint.

Obs, jag hittade kitet på Marinhallen i Lista utanför Eskilstuna.

//Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...