crkrut 0 Postad 29 Juli , 2008 Hejsan. Jag har just köpt en Yamaha F100 -03 och tänker köpa en lämplig båt till denna. Har sett en hel del om HR 510 här på forumet men det står inte så mycket om micore. Är det nån som har erfarenhet av den? och vilka dom största skillnaderna är mellan båtarna? Jag ska ha båten till fiske, vattensport och det vanliga. Kommer ha båten utanför Umeå vid havet så den måste helst gå bra även i hög sjö. Tacksam för alla svar och åsikter! MVH Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crkrut 0 Postad 30 Juli , 2008 ingen som har nån koll? börjar bli sugen på köpa nån nu men velar så jävla mycket om vad jag ska välja:) HR verkar ju ha mer trevlig inredning med stoppade stolar och fikabord m.m. men Micoren är ju lite längre och mer v-form så den är nog mer rymlig vid fiske och går bättre i vågor, men då måste man ju sitta längst bak på bänken och köra vilket nog inte är lika behagligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 31 Juli , 2008 Tjena! Jag skulle ta HR om ja fick välja en av dessa, dels så tycker jag den är mycket snyggare. Men framförallt är det att den är bredare som skulle vara den avgörande faktorn. Åtta centimeter upplevs mycket. En annan sak som du nämner är hur man sitter, jag får upplevelsen att man sitter för långt ifrån ratten på micore vilket borde vara tröttande i längden särskilllt då man kör i lite sjö. Nej jag tror faktiskt att HR är bästa valet. mvh: kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 31 Juli , 2008 Dock måste ja tillägga att HR har lite sämre planlösning, den hade gärna fått ha fler sittplatser i fören. Nu måste man sitta med huvudna vända mot föraren då det inte går att sitta på sidorna. Jag vet inte varför du tittat på de modeller du nämner eller hur mycket du kan om båtlivet. men jag kommer med lite alternativa båtar som kanske skulle kunna passa: http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/56SC.jsp?view=gallery http://www.bellaboats.fi/service.cntum?pageId=127964 mvh: kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Juli , 2008 Hej, Nu vet jag inte vad du har för budget för själva båten (t ex Micore 550 GTX verkar ha listpris på mellan 80-85 tkr i alla fall). Men det finns ju även några andra tänkbara styrpulpetare som 100 hk passar fint på: AMT 185 BRhttp://www.suzukimarin.se/show.php?id=1077580http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=se&id=14 Ryds 568 GTIhttp://www.ryds.se/modeller/Utombordare/568gti.aspx För fiske vill man ju ha så rena och stora durk/golvytor som möjligt och att man lätt kan komma intill skrovsidan/relingen. För bad är ordentliga badplattformar runt motorbrunnen och bra badstege viktigt så man lätt kommer i/ur vattnet. Och så vill man väl ha bra sittplatser för alla som skall åka med. Kanske AMT 185 R uppfyller dessa krav bäst men den är ju dyrare än Micore 550 GTX och HR 510. AMT 185 R har ju även den finessen att den har kapellgarage så det går enkelt att fälla ner/upp kapellet och ha det snyggt undanstoppat när det inte används (kapell är dock extra tillbehör). Komfortstolar finns som tillbehör om man vill sitta ännu mer bekvämt. Skrov med 20 graders V-form vid akterspegeln gör att den klarar lite grövre sjö ganska bra. Problemet är väl lite att de är förriggade för Suzuki (intrument, reglage mm) vilket du inte har nån nytta av till din Yamaha F100. Ungefär vad som sagts om AMT 185R kan väl sägas om Yamarin 56 SC alt CC. Eftersom du håller till vid havet där det kan gå lite sjö så skulle jag nog satsa på den större Micore 550 GTX och stå ut med att det kan bli lite träsmak i baken av att sitta på en akterbänk och köra. En annan nackdel är att ordentliga badplattformar saknas men det får man stå ut med. Kan du få tag i nån beg Ryds 568 GTI (eller föregångaren 568 GT som är väl nästan identisk) utan motor kan nog det vara ett väldigt bra köp då den är ganska stor och har ett erkänt bra skrov som bör klara sig fint i ganska grov sjö. /Bo Senast ändrad av bossee | 31 juli 2008 | 11:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crkrut 0 Postad 1 Augusti , 2008 Tackar för alla svar. Jo jag har ju en budget så det var därför jag funderade på just dessa båtar tyvärr, och även verkar ju yamarin, AMT och Bella alla väga över 600 kg. De går ju säkert behagligare i sjön men jag hade tänkt mig komma upp i närmare 40 knop med min 100hk och det blir nog svårt med dom båtarna. Har hittat en HR 510 för runt 80000kr med 80km vagn som jag funderar på. Men har även läst här på forumet att flera verkar ha fått sprickor i gelcoaten runt och på sidan av pulpeten? vilket inte känns så lockande:) Om ni undrar varför jag köpt bara en motor utan båt så är det ju för att jag blev blåst på en micore 500gt som jag hade hittat begagnad för 50000 med 30 vagn. Hade sagt till säljaren att jag skulle köpa båten och komma nu i måndags och det sa han lät perfekt, sen när jag ringde upp på söndag så hade dumjäveln sålt den åt nån annan. Men då var ju redan motorn på väg med bussgods från sthlm så. Nästa gång blir det att insistera på att få lägga handpenning så man är säker på att man får det man kommit överens om! MVH Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 1 Augusti , 2008 Hej, Tror nog HR 510 kommer att funka fint också, men tänk igenom så du verkligen är nöjd med inredningslayouten och att storleken verkligen passar de farvatten du skall ut på. Att ha en 80 km/h trailer är ju en mycket bra sak då man kan besöka andra farvatten och även ha båten förvarad på den (för jämnan och bara lägga i vid behov och/eller bara vinterförvara på den). Har själv en Bålstasläpet REG 1350 som funkar kanon (har en Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115). Tror i och för sig att även om några HR 510 fått sprickor i gelcoaten så om det inte uppkommit på den båt du kollat/skall kolla på så lär det nog inte komma senare. Såna sprickor brukar nog visa sig ganska omgående när båten är hyfsat ny (under förutsättning att båten körts en del i vattnet så det kunnat bli påfrestningar i skrov och innerline). Fast frågan är om det är så att gelcoaten blivit spröd (typ fel vid härdningen) eller om de snålat på glasfibern på vissa känsliga punkter. Svårt att veta. Har du kollat med HR om detta så du vet vad det beror på och vad du bör kolla extra noga? Otur där med det förra köpet men inte helt ovanlig situation, själv skulle jag dock aldrig drömma om att som säljare bete mig så folk är så olika när det kommer till pengar. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crkrut 0 Postad 5 Augusti , 2008 Goddagens igen! Har bestämt mig för en HR 510 -06 nu som jag ska åka och hämta i helgen. Kommer nog bli fint med min 100hk. Kommer att ha betalat runt 120000kr för båt motor bromsad vagn så det borde ju inte vara en förlustaffär även om man inte är helt nöjd med ekipaget och vill sälja efter bara nåt år. Tack för alla svar! MVH Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Augusti , 2008 Hej, Kul att det är en ny båt på gång. Hoppas du skriver några rader sen när du kör den ett tag hur du tycker HR 510 är, både kvalitet, köregenskeper och annat - positivt som negativt. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crkrut 0 Postad 5 Augusti , 2008 Javisst det ska jag absolut göra. Ska bli roligt att prova när man monterat motorn. Förresten är det någon som vet hur många grader v-formen är på den? Läste 16 grader enligt deras hemsida men 18 grader enligt deras reklamblad för 2008?! Båten jag köper är ju en -06 men det lär ju vara samma skrov som -08. MVH Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 5 Augusti , 2008 Hej! Grattis, som ja nämnde tidigare tror ja du har gjort rätt val av de båtar du funderade på. Lycka till med båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crkrut 0 Postad 8 Augusti , 2008 Ja tack du också åker och hämtar båten imorrn. Skriver ett nytt inlägg när jag monterat motorn och provkört en sväng! MVH Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser