Stefan65 0 Postad 29 Juli , 2008 Hej, jag har börjat fundera på ev. renovering/byte av min motor. Det är en AQAD40 från 1982. Den går jämnt och bra, och efter turbobyte i vintras så kommer jag upp i dryga 18 knop.(Den gjorde 20 knop som fabriksny enl. originalpapperen som var med båten). Den är totalrenoverad senast 1990. Men det börjar ju bli en gammal dam, och jag har noterat ett litet oljeläckage längst bak från skarven mellan topp och block. Dock har jag inget vatten i oljan eller tvärtom. Vad jag förstår går en motorrenovering på mellan 50 och 100 tusen, men en ny motor kostar ju minst det dubbla. Jag har läst allt jag kommit över om den här saken men har fortfarande inte blivit klokare. Då jag ofta har fått väldigt vettiga svar och råd på detta forum hoppas jag att några vänliga själar kan skriva en liten bit om egna erfarenheter, fördelar och nackdelar med det ena och det andra valet. Båten är en Saltö 31 från 1982 som jag har lagt ner en hel del arbete på annars också, så den börjar vli ganska fin. Ha en bra båtsommar allesammans. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser