Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
lyran

Har jag för hög bränsleförbrukning?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Tog en underbar tur till Läsö igår Cool Tankade fullt och mätte upp distans med GPS...

Till min förvåning noterade jag att motorn sugit i sig ca 200 liter över 67 distans, nästan 3 liter/dist.

Vi var 3 vuxna och inte någon säskilld packning förrutom det som finns i båten (lite verktyg, badkläder, färskvatten osv).

Båten är en Scand Dynamic 9200 med VP 7,4 med insprutning. Försökte lägga mig runt 25 knop där jag anser att den lägger sig ner och planar bra, under det känns det som det går lite uppför... Använde trim/til flitigt med koll på GPS för optimal fart osv... Varvräknaren stod strax över 3000 v/min.

Skall oxå nämna att jag misstänker att båten är för tung för proppelrarna (B6) och varvar endast ca 3800 v/min på full gas, trots att det är rätt proppeller enl beräkningarna... Motorn är genomgången av ett flertal mekaniker utan bekymmer och gåt mkt jämt och fint!

Har jag för hög marchfart? Ändrar sig förbrukningen om jag tar mindre propellrar? Hur kan en båt ha blivit så mkt tyngre utan att proppfylla dem med prylar (kan inte vara vatten i skrovet, hade nästan identiska värden vid sjösättning och tom båt)?

Ser fram emot hjälp och funderingar!

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det en Volvo Penta 7,4 Gi du har? Har du singel eller duoprop?
En VP 7,4 Gi med singel prop skall ligga på ca 4200-4600 varv/min på fullgas enl handboken.
En VP 7,4 Gxi med duoprop skall enl handboken ligga på ca 4800-5200 varv(min på fullgas.
Om detta stämmer och din motor endast varvar 3800 varv/min på fullgas så verkar det som om propellern/propellrarna har några tum för hög stigning.

B6 propellern är det en duo- el singelprop, vilken diameter och stigning har den?
Är det en aluminiumpropeller?
Har du kollat vilka alternativa (VP) propellrar finns det att välja på?

Beväxtning på båtens botten?
Vatten i kölsvinet?
Kollat att propellrern/propellrarna är helt oskadad?


/Bo



Senast ändrad av bossee | 29 juli 2008 | 10:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det är en 7,4Gi med duopropp, inget vatten i kölsvin, propeller är i mkt bra skick (kaviterar inte). Ingen beväxning alls, använder bra färg...

Kan ej dimensionerna på duopropp men det finns från B1 - B7 så givetvis kan jag byta till mindre och det börjar luta åt det hållet... Skulle det hjälpa mig att optimera förbrukning?

Konstigt nog har jag ett testprotokoll från Scand/Volvo Penta med likadan båt (utan targabåge ocg förmodligen ingen utrustning/packning alls, dock full tank och 2 pers.) och VP 740 (förgasare) fast med C6 propp (rostfri). Det säger 42,7 knop och 4450 v/min.

Min varvar ca 3800 v/min och toppar 35 knop enl GPS. Jag kan nästan hålla den varten med 5 cm gas kvar... ger jag järnet så låter det bara som motorn jobbar hårdare, inget händer med varvtal eller fart Rynkar

Kan acceptera att båten blir tyngre när man stuvat lite prylar men det är lite stor skillnad tycker jag?!?

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker bensinförbrukningen 3l/nm låter ok på en såpass stor båt och motor med packning och fulla tankar, däremot har du inte rätt max varv WOT på motorn. Mistänker att du har för stor propp med tanke på 3000 RPM/25 knop.

Som du skriver så borde optimal fart/ekonomi ligga runt 25 knop på en sådan båt.

Kolla att varvräknaren på båten fungerar som den skal, sedan använd trimplanen mininmalt då dessa ökar på förbrukningen rejält om du försöker lyfta aktern med dom, heller öka på farten så båten kommer upp ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något ställe man kan få köpa propellrar på öppet köp för att prova? Gärna i Gbg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...