Hussen 0 Postad 29 Juli , 2008 Jag har en volvo penta motor, där impellern slutat fungera. Axeln som impellern sitter på snurrar inte. Jag tog bort impellerhuset och ut föll en stor hylsa som innehöl en bit av en drivaxel ifrån motorn.Könns som ett stort projekt att byta denna axel. Jag undrar om någon har bytt en sådan/alternativt om man kan byta impellern mot en elpump och på så sätt få cirkulation på vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 29 Juli , 2008 vet inte vilken motor du har, men det låter som om pumpen drivs med kugghjul inne i motorn och inte med ngn remskiva på utsidan (typ fläktrem).. Tyvärr måste jag nog råda dig till att kontakta en VP verkstad för ett korrekt svar. /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hussen 0 Postad 29 Juli , 2008 Du har rätt, jag har fått ett tips från en firma att byta ut impellern mot en remdriven. micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Juli , 2008 Dom flesta volvopenta motorer har en medbringare i gummi som sitter i drevet inne i motorn. Det är ganska vanligt att dessa ger upp efter några år. Är lätta att byta. I vissa fall behöver du loss med bröstkåpan för att se bättre annars brukar de gå att peta ut med två skruvmejslar. Men skriv vad du har för motor så kan vi hjälpa dig exakt hur du ska göra. Annars råder jag dig att konta en volvopentaåterförsäljare som kan ta hem en renoveringssats till din vattenpump. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hussen 0 Postad 29 Juli , 2008 Jag har en aq 130 med två impellrar. Den som satt på kamaxeln och drevs av den visade sig att det var yttersta delen av kamaxeln som var av med en cm och då fick ej impellern drivning, Jag har pratat i tel med flera men fick hjälp av Comstedt i GBG som räknade ut att jag kunde använda en cm 30 pump till sötvattenkylningen så räddar jag sommaren och så kan jag byta kamaxel i vinter och återställa impellerhuset på kamaxeln. Jag köpte en sådan elpump och har provkört i em och jag får bra kylning. Pumpen ger ca 30 minutlite och det räcker för kylvattnet. Faktum är att båten gick ännu bättre. Jag maxade 27 knop tidigare men fick nu upp den i dryga 30 knop. Kan vara ett tips för den som vill lösa en trasig impeller tillfälligt. Ha det Michael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser