marblu 0 Postad 28 Juli , 2008 Jaha då var den här sommaren förstörd med en motor som har havererat totalt. En penta 5,7L . Hur hade ni gjort under vintern renoverat motorn eller bytt ut den, eller skall man kasta ut båda två? vad skall man motera i så fall? en likadan eller skall man tå två nya eller beg diselar. båten är en 33 fots daycruiser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 29 Juli , 2008 Är motorerna gamla eller att den andra inte är bra så skulle jag åtgärdat båda. Är de måttligt gamla så skulle jag satsat på renoverade motorer och flyttat över resterande delar. Är de äldre skulle jag bytt båda till nya. Och eftersom dollarkursen är låg skulle jag privatimporterat dem från USA. EN hel del pengar att tjäna på affären. Renoverade går bra att köpa från USA och består av block med vevaxel, stakar, kolvar, kam och nya lager mm. Välj även sådana med renoverade toppar. Och välj sådana från bra företag, kostar lite mer men är värt det. Är du osäker på import så finns det några firmor som importerar från USA och då borde det kunna gå få till vettiga priser t.ex. (www.usaonline.se) kanske några som har erfarneheter av dessa. Börja med att kolla på ebay så hittar du en del intressant. Glöm inte att förutom frakt tillkommer moms och lite tull. Om nya skulle jag valt Mercruiser eftersom urvalet är större. Om renoverade så bör du kolla vad som passar för pentamotorerna. Finns även gott om pentamotorer i USA. mvh Roland Senast ändrad av Ringhede | 29 juli 2008 | 08:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 29 Juli , 2008 Vad är det som har havererat (topp, block, kolvar)? I vilket skick är den andra motorn (t ex har du tagit ett kompressionsprov på den)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser