Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst Johnson

Hålla motorn uppe?

Rekommendera Poster

Gäst Johnson

Har en 25 hk Johnson utombordare från tidigt 70-tal. Nu är det så att det går inte att hålla den i upptiltat läge. D.v.s. om man tiltar (hissar) upp den så finns det ingen spak eller annan anordning som håller den i det läget. Ska det vara så?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det ska inte vara så. Anordningen kanske har gått sönder? Lägg en brädbit mellan riggen och båten som tillfällig lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Johnson

Men jag hittar inget som saknas eller som ser sönder ut...Ja jag har gjort så att jag har en plankbit i mellan. Någon annan som har samma problem? (Ok inget jätteproblem men ändå)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompisen har en likadan Johnson 25 och det finns faktiskt ingen tiltspärr. Mvh Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas Nordin

Om det inte finns någon tiltspärr så skall man justera hårdheten på skruven/muttern som går igenom tiltsviveln (vid upptippnings/fästbygeln) så att motorn inte åker ner av sig själv när man tiltar upp den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Helge Wallin

Jag har en d:o. Frågade på en båtmotorverkstad och fick svar att det fanns ingen tillspärr på dessa modeller. Min motor har skurit, skulle vilja veta om det finns någon som har en hel motor men trasig rigg. Helge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Niklas Nordin

Jag har ett powerhead till en 20Hk Johnson årsmodell 73-76.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...